Ekonom till Avesta kommun
Avesta kommun, Omsorgsförvaltning / Redovisningsekonomjobb / Avesta
2025-02-28
Visa alla redovisningsekonomjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommun, Omsorgsförvaltning i Avesta Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?
Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 900 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.
Vi erbjuder dig ett stimulerande och omväxlande arbete med möjlighet till stort eget ansvar, men såklart finns också stöttning av kollegor utifrån en gemensam utgångspunkt. Denna tjänst är placerad i förvaltningsledningen tillsammans med vår Förvaltningsekonom som blir din närmsta kollega. Vi trivs väldigt bra tillsammans och det återspeglas ofta i vårt dagliga arbete.
Hos oss kan du vara med och göra skillnad för Avesta kommun och för dem vi ytterst finns till, Avestabon. Så tveka inte, ta chansen att arbeta både strategiskt och operativt med ekonomifrågor på en förvaltningsövergripande nivå - är det dig vi söker?
Publiceringsdatum2025-02-28ArbetsuppgifterSom ekonom hos oss arbetar du med ekonomifrågor på såväl strategisk som operativ nivå. Inom omsorgsförvaltningen finns det två så kallade ben, där det ena omfattar vård och omsorg och det andra socialtjänsten. I rollen har du ett särskilt ansvar för budgetuppföljning för vård och omsorg medan din kollega ansvarar för socialtjänsten och LSS. Det innebär i praktiken att du kommer arbeta med budgetprocess, budgetuppföljning och bokslut inom ditt område. Du kommer att ingå i ledningsgruppen för omsorgsförvaltningen, men även kommunens övergripande samverkansgrupp för ekonomer och kommunens lokala upphandlingsgrupp.
Som ekonom hos oss genomför du kvalificerade ekonomiska analyser och utredningar, där du genom kloka förslag utvecklar vårt arbetssätt i ekonomifrågor tillsammans med verksamhetens chefer. Du ger stöd och service till organisationens verksamhetsansvariga avseende ekonomifrågor som exempelvis löpande statistik och kalkylering. I tjänsten ingår också att sköta omsorgsförvaltningens bokföring samt direktupphandlingar.
KvalifikationerVi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Att vara serviceinriktad med ett professionellt bemötande är en självklarhet för dig. Som stödfunktion är det av största vikt att du har goda kunskaper i det svenska språket, likaså att du är tydlig i din kommunikation och anpassar budskapet utifrån olika mottagares behov. Du behöver helt enkelt ha förmåga att omvandla ekonomiska resonemang till ett tydligt språk som också icke-ekonomer kan ta till sig. För att bäst möta målen i den här tjänsten behöver du tycka om att jobba med både människor och siffror. Det är en bonus om du har ett affärsmässigt tänk, att du med lätthet kan komma med praktiska förslag som kan utveckla verksamheten inom ekonomifrågor.
Då arbetsuppgifterna är mångsidiga behöver du ha en god förmåga att strukturera och organisera arbetet så att leverans sker med god kvalitet i rätt tid. Din analytiska förmåga bidrar till att ekonomifrågorna kan betraktas utifrån ett helhetsperspektiv. Du har även ett starkt intresse för omvärldsbevakning och analyser, som ofta resulterar i konkreta förslag till utveckling.
Vi söker dig som har en slutförd högskoleutbildning inom ekonomi, alternativt annan motsvarande relevant utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Du behöver ha goda kunskaper i Excel och gärna erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem. Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att ta dig an nya program och system. Det är en klar fördel, men inte ett måste, om du har praktisk erfarenhet av ekonomiarbete. Det är även meriterande om du har praktisk erfarenhet av ekonomiarbete i offentlig verksamhet, likaså om du tidigare arbetat med ekonomifrågor kopplat till vård och omsorgsområdet.
ÖVRIGT
Vi är Avesta.
Det som är grundläggande för oss i Avesta kommun är att vi gör det tillsammans. Det är ett viktigt samarbete med medborgaren i fokus för att ge bästa möjliga service. Vi vet att vi gör skillnad och den stoltheten genomsyrar alla led, oavsett yrke känner vi en stark meningsfullhet i våra arbeten. Tillsammans är vi omtänksamma, hjälpsamma och vi visar respekt för dem vi möter. Vi på bildningsförvaltningen är även utvecklingsinriktade, vi är engagerade och vill framåt.
Vi erbjuder dig en arbetsplats fylld av omtanke, trygghet och energi - för det är kraften i människan som gör det. Hos oss blir du en del i ett starkt kollegialt samarbete och stöd, med en förutsägbarhet som skalar bort stress och skapar möjligheter till god kvalitet. Du får ett varierande och meningsfullt uppdrag, där du får träffa människor och göra skillnad i tillvaron för den du möter. Det finns ett tryggt ledarskap som uppmuntrar till feedback och ett kollegialt utbyte som leder till personlig utveckling. Vi har även tillgång ett stort utbud av interna- och externa utbildningar som ger dig förutsättningar att utöka din kompetens.
Vi har en hög delaktighet och här har du möjlighet att påverka din arbetsvardag. Det finns en tydlig meningsfullhet i uppdraget för vi lägger grunden till lärande och medborgarens väg till att bli fungerande, självständiga och friska individer. Även om det kan ibland vara utmanande att arbeta i en offentlig verksamhet, utvecklar det oss dagligen. Vi löser saker tillsammans, hos oss är du en i teamet.
Förutom en trygg arbetsplats har vi även förmåner som vi uppskattar, som bland annat;
• friskvårdstimme
• friskvårdsbidrag
• 30 fria bad i våra badhus
• flexibel arbetstid
• Möjlighet till distansarbete
• 80/80/100 för dig som börjar närma dig pensionsålder.
Vi ser att detta bidrar till en mer balanserad vardag och ett hälsosamt förhållande mellan arbetsliv och privatliv.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C236100/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Avesta kommun (org.nr 212000-2262),
https://avesta.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/ Arbetsplats Avesta kommun, Omsorgsförvaltning
Kontakt Förvaltningschef Omsorgsförvaltningen
Anna-Karin Stillfors
anna-karin.stillfors@avesta.se Jobbnummer 9193992