Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Åre Kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Åre
2025-03-17


Visa alla socialsekreterarjobb i Åre, Krokom, Östersund, Strömsund, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åre Kommun, Socialförvaltningen i Åre

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag!

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt.

Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.

Publiceringsdatum
2025-03-17

Arbetsuppgifter
Socialförvaltningen i Åre kommun söker en socialt ansvarig samordnare (SAS). Du kommer ha en central roll i att säkerställa att verksamheten uppfyller lagar, föreskrifter och beslut och du initierar och driver förbättringsåtgärder när du ser att kvaliteten behöver höjas inom socialtjänstens verksamhetsområden.

I Socialförvaltningen ingår avdelningarna Hemvård, Individ- och familjeomsorg, Funktionsstöd, Hälso- och sjukvård, Arbetsmarknad och Måltid. Socialförvaltningens arbete leds sedan 2021 av Malin Andersson.

Din närmaste chef är socialförvaltningens stabschef. Du ingår i socialförvaltningens stab med förvaltningens övriga specialister. Vi arbetar med utvecklings- och kvalitetsfrågor och du kommer att ha ett nära samarbete med specialister, chefer och medarbetare för att vi tillsammans ska uppnå verksamheternas mål. Du samverkar med andra SAS:ar i dina nätverk och har tillgång till juridisk expertis vid behov.

Kvalitetsarbete: Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. Du granskar att processer för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenliga och väl fungerande.

Rättssäker myndighetsutövning: Granska att den enskilde får sina behov prövade på ett rättssäkert sätt och att insatserna är av god kvalitet och individuellt utformade.

Dokumentation: Granska att dokumentationen förs i enlighet med gällande lagar och föreskrifter, såsom socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

Utreda: Ta emot och utreda rapporter enligt Lex Sarah kring missförhållanden eller risk för missförhållanden i verksamheter. Allvarliga missförhållanden ska anmälas vidare till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Även andra utredningsuppdrag förekommer.

Kompetensutveckling: Uppmärksamma behovet av kompetensutvecklingsinsatser och samordna dessa för att säkerställa att socialförvaltningen har rätt kunskap och färdigheter.

Du föreslår förbättringsåtgärder inom hela ditt specialistområde och stödjer cheferna i prioriteringen av dessa. Du fungerar ofta som ett nära stöd för både handläggare och chefer och kommer vara ett bollplank i svåra ärenden. Du skriver tjänsteskrivelser och föredrar ärenden kopplat till ditt specialistområde i nämnd.

Vårt arbete utgår från förvaltningens kontor i Järpen.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen krävs en socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning, flera års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst, samt goda kunskaper i lagstiftning och social dokumentation. Du har erfarenhet av kvalificerat utredningarbete.

Arbetet kräver att du är skicklig på att samarbeta. Vidare är du kommunikativ och kan förmedla information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram och anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Som person är du analytisk och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du är strukturerad och kan arbeta självständigt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter, driver arbetet framåt, ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C241577".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åre kommun (org.nr 212000-2494)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Åre Kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Stabschef
Henrik Lindström
henrik.lindstrom@are.se
0647-16259

Jobbnummer
9224782

Prenumerera på jobb från Åre Kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åre Kommun, Socialförvaltningen: