Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

Härjedalens kommun / Socialsekreterarjobb / Härjedalen
2024-06-24


Visa alla socialsekreterarjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen, Östersund eller i hela Sverige

Välkommen till Härjedalens kommun!

Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.

Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.

Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Vi söker en socionom till ett långtidsvikariat som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd.

Individ- och familjeomsorg/bistånd/öppenvård/arbetsmarknadsenheten i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av fyra enheter. Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ingår du i enheten som även arbetar med missbruk, våld i nära relation, barn och familj samt administration.

Gruppen som arbetar med ekonomiskt bistånd består totalt av 3 personer. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning. Provanställning kan komma att tillämpas.

Publiceringsdatum
2024-06-24

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare arbetar du främst med att utreda den enskildes rätt till ekonomiskt bistånd.

I arbetet ingår att tillsammans med den enskilde göra upp en planering för hur individen kan nå självförsörjning och för att nå en hållbar lösning är det viktigt att du har förmåga att se till hela individens livssituation.

Arbetsgruppen ekonomiskt bistånd består utöver dig av två socialsekreterare till men ni arbetar även nära det andra socialsekreterarna i kommunen. I arbetet kan akuta situationer uppstå och du behöver därför ha en god förmåga till att kunna prioritera bland arbetsuppgifter.

I arbetet ingår en tät samverkan både med interna och externa parter och du behöver därför ha god förmåga till samarbete.



Kvalifikationer
Kvalifikationer
• Socionomexamen.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.
• B-Körkort.

Meriterande:

• erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA.

• talar fler språk än svenska och engelska.



Dina personliga egenskaper
• Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga.

• Du är lyhörd och kan behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressade situationer.

• Du behöver ha en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.

• Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.

• Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.



Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.

Vi erbjuder
• Flextid.
• Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.
• Regelbunden handledning.
• Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.

Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680-161 31, anna.quarna@herjedalen.se

Angela Myhr, Ombud SSR, 0680-168 38, angela.myhr@herjedalen.se

Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680-162 77, anneli.stenberg@herjedalen.se

Arbetsplats
Ringvägen

842 33 Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4823462538".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510), http://www.herjedalen.se

Kontakt
Enhetschef
Anna Quarnå
anna.quarna@herjedalen.se
0680-161 31

Jobbnummer
8764261


Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun: