Objektspecialist till vår systemförvaltning

Transportstyrelsen / Datajobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Norrköping, Askersund, Örebro, Västerås, Nora eller i hela Sverige

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Ditt framtida arbete

Vi söker objektspecialist till sektionen för verksamhetsnära stöd och förvaltning. Som objektspecialist kommer du att vara bryggan mellan IT och verksamhet, där du dagligen jobbar med verksamhetsutveckling med stöd av IT som en del av vår systemförvaltning. Sektionen tillhör Staben på Sjö- och luftfartsavdelningen.

Du kommer ingå i ett team med bland annat andra objektspecialister samt en förvaltningsledare, och arbeta med verksamhetsnära förvaltning av sjö- och luftfartsavdelningens IT-stöd. Du kommer att vara kärnverksamhetens länk mot vår IT-organisation.

I vår förvaltningsorganisation arbetar vi utifrån förvaltningsmodellen pm3. Vi har ett 50-tal IT-applikationer som ingår i avdelningens gemensamma förvaltningsobjekt.

Förutom att delta i olika förvaltningsaktiviteter kommer du att delta i projekt.

I rollen som objektspecialist kommer du att bygga upp en kunskap om sjö- och luftfartsavdelningens verksamhet. En viktig del är att vara ett stöd för verksamheten och, utifrån deras behov, medverka till lösningarna och förmedla utvecklingsbehov till vårt utvecklingsteam. Ett av våra viktigaste redskap dagligen är kommunikation och förmågan att bygga relationer.

Dina framtida arbetsuppgifter är att

• samla in behov och bereda underlag för ändringar i IT-stöd
• ansvara för att driva och genomföra förvaltningsaktiviteter
• ansvara för att testfall tas fram samt stödja vid test/verifiering av leveranser
• ge användarstöd för verksamheten i IT-lösningens funktionalitet
• vara stöd vid incidenter och felsökning i förvaltningsobjektets IT-stöd
• delta och hålla i olika möten, exempelvis förvaltningsmöten och superanvändarmöten
• upprätthålla och kvalitetssäkra dokumentation
• vid behov hålla utbildning för kärnverksamheten i IT-stödet

Du måste ha

• akademisk utbildning relevant för arbetsuppgifterna eller motsvarande kunskaper förvärvade på ett sätt som vi bedömer likvärdigt
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av pm3
• erfarenhet av agila arbetssätt
• erfarenhet av och har arbetat med flertalet av arbetsuppgifterna ovan
• erfarenhet av att leda projekt och/eller komplexa/större aktiviteter.

Vi vill att du

• har förmåga att arbeta strukturerat
• har en god social förmåga
• är kommunikativ och lyhörd
• har ett proaktivt förhållningssätt
• är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll

Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. Ett av våra viktigaste redskap dagligen är kommunikation och förmågan att bygga relationer.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Vi vill att du börjar så snart som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning.

Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Du är välkommen att kontakta sektionschef Elisabeth Alenbrand på 010 - 49 53 257, elisabeth.alenbrand@transportstyrelsen.se.

Saco, Christina Östberg och ST, Leena Sutela/Jeanette Hultin, nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill därför behöver din ansökan senast den 5:e juni 2019 märkt med referensnummer TSG TSG 2019-3468. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.
Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen

Kort om avdelning Sjö- och luftfart

Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2019-05-14

Ersättning
individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Adress
Transportstyrelsen
Olai Kyrkogata 35
60173 Norrköping

Kontorsadress
Olai Kyrkogata 35

Jobbnummer
4786585

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: