HR-partner till Uppsala kommun Arenor och fastigheter AB
Uppsala kommun / Administratörsjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala,
Södertälje eller i
hela Sverige Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Sugen på ansvar, mandat och svängrum? Vi är ett ungt bolag som behöver dig som vill utveckla och utvecklas!
Tjänsten är ny och placerad direkt under bolagets HR-chef som även är chef för den bolagsövergripande avdelningen kvalitet & styrning. Bolaget befinner sig i en expansiv fas och vi behöver nu förstärka HR-funktionen med en driven och nytänkande medarbetare som tillsammans med HR-chef vill leda och organisera det strategiska och operativa arbetet inom HR. Vi vill tillämpa kvalitativa och nyanserade HR-processer och bygga upp en tillitsbaserad styrning och ledning, vill du vara med?
Ditt uppdrag
Rollen som HR-partner hos oss innefattar både bredd och djup. Du kommer att utveckla och driva HR-strategier för bolaget tillsammans med HR-chef, VD och övriga representanter i bolagsledningen. Det innebär att du ansvarar för hantering av och rådgivning inom bland annat arbetsrättsliga frågor på ett proaktivt sätt och säkerställer att såväl bolagets som medarbetares rättigheter och skyldigheter följs och hanteras i förhållande till lagar, policys och styrande dokument. Det kan handla om information om eller tolkning av, lagar och avtal liksom stöd i processer och enskilda ärenden eller frågor inom exempelvis rehabilitering, kollektivavtal, lönerevisioner, kompetens- och lönemodeller med mera.
I rollen ingår att vara vårt konsultativa stöd till bolagets chefer i både allmänna HR-frågor och inom det arbetsrättsliga området. Det handlar om allt från att stötta i och följa upp att exempelvis medarbetarsamtal, löneförhandlingar, arbetsrättsliga åtgärder och arbetsmiljö hanteras korrekt, till att leda skyddsronder, MBL-/ andra fackliga förhandlingar och löpande samverka med fackliga organisationer.
Därutöver kommer du att ansvara för att kvalitetssäkra och utveckla rekryteringsprocessen samt skapa och genomföra introduktionsprogram vid nyanställning och interna byten av tjänster.
Bolaget har ett tjugotal chefer med personalansvar, cirka 220 årsarbetare och cirka 80 visstidsanställda. Vi erbjuder en arbetsplats i en dynamiskt miljö där möjligheterna att vara kreativ, påverka, utveckla och utvecklas är stora.
Jag som blir din närmsta chef heter Fanny och mitt ledarskap bygger på tillit och prestigelöshet. Jag tror på att tillvarata medarbetares kompetens och engagemang. För mig är det viktigt att förena både medborgarens och personalens perspektiv och idéer för att nå de bästa lösningar. Du och jag kommer att jobba nära varandra men det finns även andra HR-kollegor/ specialister inom kommunen.
Publiceringsdatum2023-10-24BakgrundFör att lyckas i rollen måste du ha
• flera års erfarenhet på både operativ och strategisk nivå inom HR-arbete inklusive arbetsrätt.
• Goda kunskaper inom arbetsrättsliga frågor
• akademisk examen inom HR, beteendevetenskap eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god kommunikativ förmåga både skriftligt och muntligt
Om du har särskild vidareutbildning inom arbetsrätt är det meriterande.
Då kommunikation och dokumentation är en viktig del av dina arbetsuppgifter måste du behärska det svenska språket mycket väl både muntligt och skriftligt. Du är även van användare av digitala hjälpmedel såsom Microsoft 365 och Teams.
För att trivas i rollen behöver du dela våra värderingar, vara initiativrik, flexibel, strukturerad och en god pedagog och coach. Du är prestigelös och en person som har förmåga att skapa förtroende med din värme, integritet och goda omdöme.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten kontakta: Fanny Rosling, avdelningschef kvalitet & styrning, 073-598 53 98. Har du frågor kring rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Britt Pedersen, HR-specialist, 018-727 6712.
Facklig företrädare: Vision, Helena Nordling, 018-727 02 76.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till Uppsala kommun arenor och fastigheter AB. Vi är ett kommunägt bolag som bildades 1 september 2021 genom sammanslagning av flera bolag och förvaltningsenheter, och vi är verksamma inom fastighetsbranschen och besöksnäringen i Uppsala. Bolaget äger, förvaltar, bygger och utvecklar arenor och fastigheter i Uppsala stad och landsbygd. Vi skapar levande mötesplatser i en växande kommun och bidrar till att stärka bilden av Uppsala som en attraktiv kommun att besöka, leva och verka i. Vi bidrar aktivt i arbetet för ökad folkhälsa och utvecklar Uppsala som evenemangsplats. Några av våra välkända och välbesökta arenor och byggnader är exempelvis Fyrishov, Studenternas och Gränby sportfält samt Uppsala konsert och kongress och Stadshuset.
Hos oss finns kollegor i många olika yrkesgrupper med stor samlad kompetens. Tillsammans vill vi skapa en kreativ och stimulerande arbetsplats där vi gör skillnad för Uppsala kommuns invånare, våra idrottsföreningar och deras supportrar, våra hyresgäster och besökare till staden.
Mer information om vårt bolag hittar du på Uppsala arenor och fastigheter (
https://https//arenorochfastigheter.uppsala.se)Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "UKAF-2023-00359".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Uppsala kommun (org.nr 212000-3005)
Jobbnummer 8211719
Observera att sista ansökningsdag har passerat.