Doktorand inom strömningsmekanik/akustik - gränsskikt/kavitetint
Kungliga Tekniska Högskolan / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm,
Solna,
Huddinge,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Projektbeskrivning
Forskarutbildningsämne: Energiteknik
Moderna flygmotorer med hög prestanda har högt lastade komponenter, både mekaniskt och aerodynamiskt.
Motorerna är så optimerade att aeroelastiska problem inte bara uppkommer i blad och ledskenor utan också behöver beaktas i andra delar som typiskt samverkar med motorns ledskenor, exempelvis bleedsystem och rotorkaviteter. Det är av största vikt att minimera risken för instationära laster på tex lågtryckskompressorn för att undvika utmattning eller katastrofalt haveri. Kaviteter såsom bleedsystem eller mellan roterande och stationära delar är benägna att hamna i akustisk resonans som drivs av aerodynamik. Bleedsystem har förutom aerodynamiska krav även krav att inte orsaka starka transienta laster på kompressorn på grund av akustisk resonans. För att genom designanalys minimera risken för resonans i bleedsystemet så behövs analys/design-metoder som har stöd i valideringsdata vilket är syftet att ta fram inom det föreslagna projektet. Det övergripande målet är att systematiskt kvantifiera den kopplade resonansen som uppstår mellan skjuvskiktsinstabiliteter i passerande gränsskikt och den akustiska kaviteten. Detta genom vindtunnelexperiment som används till validering av interna beräkningskoder i industrin för att förbättra predikteringsmöjligheterna av dessa fenomen.
Turbomaskinklustret på Institutionen för Energiteknik där detta projekt faller in under är en väl etablerad forskargrupp med mångårig erfarenhet av både EU-projekt, nationell programforskning och uppdragsforskning i samarbete med svensk och internationell industri och akademi. Forskningen är tillämpad och involverar ofta någon experimentrigg på avdelningen såsom också i detta projekt. Detta forskningsprojekt ingår i det Nationella Flygforskningsprogrammet (NFFP7) med finansiering från Vinnova. Rapportering sker mot partnerföretag och vidare mot NFFP7 (Vinnova).
Vi erbjuder
- Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över.
- En obligatorisk inviduell studieplan för att stötta din utveckling inom ditt intresseområde.
- En arbetsplats med
https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932 och månadslön enligt
https://intra.kth.se/anstallning/anstallningsvillkor/lon/doktorandstegen-1.572915 - Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
- Arbete och studier i Stockholm, en av Europas snabbast växande huvudstäder som samtidigt har närhet till naturen och havet.
Behörighet för antagning
För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Sökanden ska ha läst kurser i strömningsmekanik
Urval
För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbte. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:
- självständigt driva sitt arbete framåt,
- kunna samarbeta med andra,
- ha ett professionellt förhållningssätt och
- analysera och arbeta med komplexa frågor.
Erfarenheter inom turbomaskinområdet och/eller experimentell verksamhet är meriterade.
Kurser eller erfarenhet inom akustik är meriterande.
Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.
Målexamen: Doktorsexamen
Information om antagning och anställning
Bara den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Anställningen får gälla för högst ett år och därefter förnyas. En anställd doktorand får i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på
https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)
Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på
https://www.dr.kth.se/.Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska ha följande innehåll
- CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
- Betygsavskrift, kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten
Publiceringsdatum2019-10-17Övrig informationJämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering
https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-11-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKungliga Tekniska Högskolan
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "M-2019-2186".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kungliga Tekniska Högskolan (org.nr 202100-3054)
Arbetsplats Kungliga Tekniska högskolan
Jobbnummer 4856201
Observera att sista ansökningsdag har passerat.