Verksamhetsutvecklare till Pensionsmyndighetens Kommunikationsavdelning

Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Ett av Pensionsmyndighetens tre huvuduppdrag är att informera allmänheten om hela sin pensionen och att stärka pensionsspararna och pensionärerna som konsumenter av finansiella produkter inom pensionsområdet. Myndighetens kommunikationsavdelning ansvarar för detta uppdrag och på avdelningen arbetar drygt 50 medarbetare fördelade på fyra enheter bland annat inom digital kundupplevelse, strategisk kommunikation och fondinformation. Avdelningen har dessutom en pressfunktion och ansvarar för samordning av myndighetens hållbarhetsarbete.

Till kommunikationsavdelningens kansli och ledningsgrupp söker vi nu en driven verksamhetsutvecklare.

Dina arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare på Kommunikationsavdelningen kommer du vara stöd till avdelningschefen och sitta i avdelningsledningen. Du kommer leda förändringsuppdrag och strategisk utveckling av Kommunikationsavdelningens verksamhet samt bistå i verksamhetsutveckling i stort. Kommunikationen på myndigheten utvecklas snabbt i takt med den ökade digitaliseringen i samhället och flera större utvecklingsuppdrag är planerade för nästa år kopplat till det digitala orange kuvertet, vår webb och sajten minPension. Dessutom arbetar vi med att öka förståelsen för pension genom en lång rad kommunikationsinsatser.

Detta sammantaget innebär att avdelningen har behov av en verksamhetsutvecklare som kan driva olika former av uppdrag och att vidareutveckla våra etablerade agila processer inom avdelningen för att uppnå högsta kund- respektive verksamhetsnytta, där arbetet med att tydliggöra målkedjor från myndighetens uppdrag och vision ned till konkreta aktiviteter på operativ nivå utgör en viktig del.

Vidare kommer du att arbeta med att säkerställa att det finns stöd, metodik och material för att arbeta agilt anpassat till Kommunikationsavdelningens förutsättningar och behov. Du kommer att ansvara för den löpande taktiska planeringen och ledning av processens delmoment såsom avdelningsgemensam samplanering, prioritering, upplägg och struktur av statusmöten, demonstrationer och retrospektiv. Dessutom ansvarar du för backloghantering, prioritering och utförande av aktiviteter och att driva förändring tillsammans med övriga avdelningen.

I arbetet ingår att samordna Kommunikationsavdelningens arbetssätt med myndighetens gemensamma agila verksamhetsutveckling samt samverka i myndighetens operativa värdeströmmar och IT-utvecklingsfrågor.

Din Profil
Vi söker dig som har:

- Akademisk examen inom relevant område, till exempel kommunikation, ekonomi och marknadsföring, ledarskaps-, affärs- eller organisationsutveckling, projekt- eller förändringsledning.
- God förståelse för affärs- och verksamhetsstrategiska frågor gärna inom kommunikations- eller marknadsföringsområdet såsom varumärkesstrategi, kund- och kanalsstrategi, digitala strategier och marknadsföring och kampanjer.
- Erfarenhet av att driva uppdrag kopplat till organisatorisk förändring.
- Dokumenterad erfarenhet från affärs- eller verksamhetsutvecklingsarbete där du drivit initiativ eller uppdrag från idé till genomförande.
- God kunskap om teoretiska metoder inom agila arbetssätt och dess ramverk.
- Erfarenhet av att strategiskt, taktiskt och operativt genomföra analys och implementering av agila arbetssätt på flertalet verksamheter.
- Vana att sammanställa, hålla presentationer och skapa engagemang i verksamheten för förändringar.
- Vana att förbereda, genomföra och följa upp workshops.

Dessutom är det meriterande om du har:

- Utbildning inom kommunikationsområdet och/eller förståelse för utveckling inom kommunikationsområdet till exempel utveckling av digital kundupplevelse.
- Erfarenhet av utvecklingsarbete från offentlig sektor och/eller från försäkrings-, finans eller pensionsområdet.
- Erfarenhet av kundbehovsdriven utveckling med experimenterande och lärande som en viktig del i processen.

Egenskaper
Som person är du kommunikativ och drivande med mycket god initiativförmåga. Du är självständig, har gott omdöme och personlig mognad och trivs med att vara stöd till ledning och kollegor. Eftersom rollen innebär många kontaktytor inom organisationen är det viktigt att du är samarbetsorienterad, problemlösande och utgår från en helhetssyn.

Du arbetar proaktivt och uthålligt med strategisk planering samtidigt som du har god förmåga att strukturera arbetet och tillsammans med kollegor nå konkreta resultat. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift, är övertygande och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet kring förändring och olika uppdrag.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Vi erbjuder
- Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus och där vi värdesätter en sund balans mellan jobb och fritid.
- Goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
- Hybridarbete med möjlighet att kombinera arbete på kontoret med arbete på distans enligt överenskommelse.

Övrigt
Vi kommer påbörja urvalsarbetet efter sista ansökningsdagen. Vi jobbar kompetensbaserat genom hela processen, vilket betyder att det ingår arbetspsykologiska tester, kompetensbaserade intervjuer och referenstagning. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-185".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Mia Palmgren Liblik
010-4542222

Jobbnummer
8343815

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: