Verksamhetssamordnare vid Avdelningen för utveckling av beredska

Myndigheten för samhällskydd och beredskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten för samhällskydd och beredskap i Karlstad, Sigtuna, Stockholm, Lund, Kramfors eller i hela Sverige

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer - från lokalt till globalt.

Avdelningens uppgift är att bidra till att aktörer som har ett ansvar inom området samhällsskydd och beredskap är förberedda för att hantera konsekvenserna av händelser när de inträffar.

För detta krävs att aktörerna kan samverka och leda, att de är utbildade och övade för sin uppgift samt att de har väl fungerande metoder och tekniska stöd. Avdelningen ska stödja berörda aktörer i dessa avseenden och även i övrigt bidra till att samhällets förmåga stärks. Avdelningen har verksamhet på flera orter, Karlstad, Stockholm, Sandö och Revinge.

Ledningsstödet
Vid avdelningen finns ett ledningsstöd, som har till uppgift att stödja avdelningsledningen med verksamhetsplanering och uppföljning samt övriga avdelningsövergripande frågor såsom samordning av EU och internationella frågor, analys- och utredningsverksamhet samt utveckling av vårt systematiska stöd till aktörerna.

Ledningsstödet leds av en chef och har ca 20 medarbetare.

Publiceringsdatum
2016-07-19

Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för avdelningens planeringsprocess och tillsammans med övriga ledningsstödet se till att avdelningens verksamhet är samordnad både avseende planeringen och uppföljningen av verksamheten men även dag till dag verksamhet. 

En annan viktig uppgift är att bidra till myndighetsgemensamt arbete och hantera avdelningsövergripande frågor tillsammans med verksamhetssamordnare på andra avdelningar. 

Du kommer också att vara ett stöd till avdelningschefen och enheterna i genomförandet av avdelningens verksamhet. Du medverkar och är även föredragande vid avdelningens ledningsgruppsmöten.

Du leder och utvecklar avdelningens verksamhetsplanering samt bidra till samordningen av avdelningens planering och uppföljning.

Du stöder också avdelningsledningen i beredning av ärenden inom avdelningen och mellan avdelningar.

Vid strategiskt viktiga utvecklingsprojekt eller andra aktiviteter (remissvar, regeringsuppdrag etc.) ska du kunna leda de enhets- eller avdelningsöverskridande grupper som sätts samman för att lösa uppgiften.

Din kompetensprofil
Du har en universitets- eller högskoleexamen som är relevant för tjänsten såsom exempelvis; civilekonomsexamen eller examen i statsvetenskap.

Du har flerårig erfarenhet av arbete med planering, samordning och verksamhetsstyrning inom statlig förvaltning samt har erfarenhet av både analytiskt och strategiskt arbete.

Du har mycket goda kunskaper inom avdelningens ansvarsområde, men också kunskaper inom statsförvaltning och myndighetsutövning samt förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom.

Du är en stabil person som är självgående och förstår nyttan av att bygga relationer inom och utom vår organisation. Därtill har du god förmåga att arbeta resultatorienterat samt ta egna initiativ.

Du är flexibel, har lätt för att samarbeta och är lyhörd för andras synpunkter. Du har också god förmåga att uttrycka dig i tal o skrift på både svenska och engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

MSB arbetar för ökad jämställdhet och likabehandling, såväl internt som gentemot medborgarna. Det krävs ett aktivt arbete för ett samhälle utan diskriminering. Därför är det viktigt för oss att alla inom MSB bidrar och är delaktiga i vår strävan.

Övriga upplysningar
Anställningen är en tillsvidareanställning med Karlstad som placeringsort. Resor i arbetet förekommer. Befattningen är säkerhetsklassad och registerkontroll kommer att göras. Svenskt medborgarskap är ett krav. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde efter överenskommelse.

Är du intresserad?
Har du frågor så kontakta Niclas Karlsson, chef för ledningsstödet. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (SACO) Fredrik Götesson (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga når du via vår växel 0771-240 240.

Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast den 28 augusti 2016, märkt med referens­nummer 2016/99. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som med­ger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlig­hets­principen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansök­nings­handlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-28
Ange följande referens när du ansöker: 2016/99
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Myndigheten för samhällskydd och beredskap

Adress
Myndigheten för samhällskydd och beredskap
Karlstad
65181 Karlstad

Kontorsadress
Karlstad

Jobbnummer
2959510

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Myndigheten för samhällskydd och beredskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten för samhällskydd och beredskap: