Vapenhandläggare till Rättsavdelningen, Falun
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Falun,
Borlänge,
Säter,
Gagnef,
Hofors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Falun,
Gävle,
Västerås,
Uppsala,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu vapenhandläggare till rättsavdelningen med placering i Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att Sverige blir tryggare och säkrare.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Publiceringsdatum2022-04-28ArbetsuppgifterSom förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering.
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap och/eller juridik, eller erfarenheter förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer relevant
• kunskap/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av att arbeta på myndighet
• relevant erfarenhet av att arbeta mot produktionsmål
• praktisk erfarenhet av vapenhantering, exempelvis jägarexamen eller målskytte
Dina personliga egenskaperFör att lyckas i rollen som vapenhandläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga och kan prioritera rätt saker. Du är engagerad, har god samarbetsförmåga samt ett positivt bemötande. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Falun
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Arbetstid: Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C86221/2022".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Kontakt HR-konsult
Johanna Garke
johanna.garke@polisen.se 073 037 85 42 Jobbnummer 6583584
Observera att sista ansökningsdag har passerat.