Valmyndigheten söker enhetschef med inriktning på digitalisering
Skatteverket, Valmyndigheten, IT och säkerhetsenhet / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket, Valmyndigheten, IT och säkerhetsenhet i Solna Vill du leda Valmyndighetens arbete med att digitalisera och effektivisera delar av valadministrationen? Vi söker dig som är en kommunikativ och resultatinriktad ledare med erfarenhet av att leda strategisk IT- verksamhet.
Du ser digitaliseringens möjligheter och kan kombinera den med ett högt säkerhetsmedvetande och är nytänkande.
Om jobbet
Du leder Valmyndighetens arbete med IT-utveckling på strategisk nivå. Det innebär att omsätta verksamhetens behov till krav på Skatteverket som ansvarar för utveckling, drift och förvaltning av Valmyndighetens IT-system.
Du ingår i Valmyndighetens ledningsgrupp och ansvarar för att driva utvecklingsarbetet, inklusive att leda, planera, följa upp och utveckla Valmyndighetens IT-verksamhet. Det gör du genom att ställa krav på och samarbeta med Skatteverket som levererar de taktiska och operativa tjänster som du beställer. Du företräder Valmyndigheten både internt och externt och har konstant fokus på ett fortsatt högt förtroende för myndigheten. I ledningsgruppen har du ansvar för utvecklingen av Valmyndighetens verksamhet och att stötta verksamhetsansvariga chefer och teamledare i att omsätta behov till krav, tydliggöra möjligheter och behov etc. Du är länken mellan Valmyndigheten och Skatteverket på övergripande nivå.
Du arbetar med styrning, ledning och samordning av det långsiktiga utvecklingsarbetet kopplat till digitaliseringen inom myndigheten. Du initierar och driver strategiskt och övergripande kvalitets-, förbättrings-, utveckling och säkerhetsarbete. Vi befinner oss nu i en omfattande systemförnyelse i syfte att anpassa myndigheten till de krav som kommer att ställas på verksamheten framöver. Samtidigt är du också inblandad i utvecklingen här och nu och följer upp hur arbetet fungerar och ser till att det går enligt plan.
Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering på Valmyndighetens kansli i Solna/Sundbyberg.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Valmyndigheten behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha ett utvecklat strategiskt helhetstänkande med förmåga att analysera komplexa frågeställningar och dra slutsatser
- vara kommunikativt skicklig med förmåga att bygga förtroende och konstruktiva relationer på olika nivåer
- ha goda kunskaper i svenska och engelska
- visa mod i ledarskapet genom att vara öppen för nytänkande
- fatta beslut och driva arbetet mot uppställda mål
- vara stabil och trygg som person och i din arbetsgivarroll
- visa tillit till medarbetarnas förmågor och främja ett aktivt medarbetarskap.
Du ska även ha:
- relevant akademisk utbildning om minst 180 hp/120p
- flerårig erfarenhet av att jobba som utvecklingschef/it-chef/CIO i statlig myndighet
- aktuell erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med en provanställning på sex månader.
Förordnandet som enhetschef är tidsbegränsat i fem år.
Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.
På val.se och skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och vår inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar för att planera och samordna genomförandet av allmänna val och folkomröstningar. Vår övergripande ambition är att Valmyndigheten ska vara en öppen, pålitlig och utvecklingsinriktad myndighet som bidrar till ett högt förtroende för valsystemet.
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enlig överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2020-09-29ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-10-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSkatteverket, Valmyndigheten, IT och säkerhetsenhet
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/769".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skatteverket (org.nr 202100-5448)
Arbetsplats Skatteverket, Valmyndigheten, IT och säkerhetsenhet
Jobbnummer 5378935
Observera att sista ansökningsdag har passerat.