Utbildningshandläggare till Säkerhetsavdelningen i Stockholm

Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-09-08


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Säkerhetsavdelningen har process- och verksamhetsansvar för säkerhetsarbetet inom Polismyndigheten. Säkerhetsavdelningen är en av myndighetens nationella avdelningar och är organiserad i en operativ del med åtta ansvarsområden, en stödjande del med två ansvarsområden samt ett avdelningskansli. Avdelningskansliet leds av kanslichefen och är ingången till Säkerhetsavdelningen. Här arbetar i dag medarbetare med olika kompetenser med huvuduppdraget att stötta och stödja avdelningens chef samt avdelningens organisatoriska enheter.

Publiceringsdatum
2025-09-08

Dina arbetsuppgifter
Huvuduppdraget i rollen är att arbeta som utbildningshandläggare, men tjänsten innebär också att du stöttar chefssekreteraren med olika administrativa uppgifter.
Som utbildningshandläggare blir du en nyckelperson i Säkerhetsavdelningens kompetensförsörjning. Du ansvarar för att planera och samordna avdelningens utbildningsinsatser, både på kort och lång sikt, och bidrar därmed till att stärka verksamhetens utveckling.
I rollen som administrativt stöd till chefssekreteraren bidrar du till en god förvaltningskultur och en hög servicenivå, både inom avdelningen och gentemot övriga delar av Polismyndigheten.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
ansvara för avdelningens kompetens- och behovsinventering och utifrån denna organisera och administrera all kompetensutveckling på avdelningen.
ha kontakt och samarbeten med anställda inom avdelningen, medarbetare, kontaktpersoner och chefer samt med HR.
hantera inlåning av utbildare/instruktörer.
redovisa utbildningsläget och dess insatser.
delta i utvecklingsarbeten inom utbildningsområdet.
utföra administrativa göromål kopplade till kansliets ansvarsområde s.s. diarieföring, arkivering, hantering av funktonsbrevlådor m.m.
andra arbetsuppgifter som kanslichefen bestämmer.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
gymnasieexamen alternativt motsvarande förvärvad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
minst 1 års aktuell erfarenhet av administrativt arbete, innefattande samordning och/eller koordinering som arbetsgivaren bedömer relevant
mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
god datorvana och kunskaper i Officepaketet, särskilt i Excel
svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
aktuell erfarenhet av administrativt arbete såsom diarieföring, fakturahantering, arkivering, protokollföring
aktuell erfarenhet av intern samverkan från tidigare eller nuvarande arbetsplats som arbetsgivaren bedömer som relevant
aktuell erfarenhet av utbildningsadministration eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
erfarenhet av att handlägga och administrera utbildningar i utbildningsplattformar
erfarenhet av att hantera sekretessbelagd information och dokument
aktuell erfarenhet av att hålla föredrag eller presentationer inför grupp
erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant

Personliga egenskaper
Du har en god struktur där du i ditt dagliga arbete kan planera och organisera ditt arbete väl. Vidare är du självgående och uppskattar eget ansvar för de utbildningsinsatser du ansvarar för. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du är flexibel och kan omprioritera arbetsuppgifter när arbetet kräver.
Då uppdraget innebär samarbete med olika verksamheter och funktioner ska du trivas med att arbeta med andra och ha ett kommunikativt och pedagogiskt förhållningsätt. Vidare ser vi att du har förmåga att se till helheten men också till detaljer som kan vara avgörande. Även andra arbetsuppgifter av olika slag kan tillkomma, varpå vi ställer höga krav på flexibilitet, förändringsbenägenhet och lösningsfokus.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-s, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Ansökan sker via arbetsgivarens hemsida. Följ instruktionerna i annonsen för att skicka in din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A532.020/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Stockholm

Kontakt
HR-Konsult
Amanda Nilsson
amanda-s.nilsson@polisen.se
073-065 64 86

Jobbnummer
9498040

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: