Utbildningshandläggare - Vikariat
Myndigheten för yrkeshögskolan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Myndigheten för yrkeshögskolan i Västerås,
Hässleholm eller i
hela Sverige Myndigheten för yrkeshögskolan ansvarar för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige. Vi analyserar arbetsmarknadens behov av arbetskraft, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statsbidrag till utbildningsanordnarna. Vi kontrollerar och granskar även utbildningarnas kvalitet och resultat.
Utöver detta administrerar myndigheten en utbildningsform som ligger utanför yrkeshögskolan - kompletterande utbildningar.
Myndigheten är också ansvarig för att samordna en nationell struktur för validering av utbildning och yrkeskompetens, och är nationell samlingspunkt för EQF (European Qualifications Framework) som ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.
Myndigheten med totalt 90 medarbetare är placerad i Västerås med tre avdelningar och i Hässleholm med två avdelningar. Huvudkontoret finns i centrala Västerås i direkt anslutning till järnvägsstationen.
Organisatorisk placering
Avdelningen är lokaliserad till Västerås och har idag 26 medarbetare.
Arbetsinnehåll
• Ansvara för handläggning av ansökningar från utbildningsanordnare om att få ingå i yrkeshögskolan samt om att få statsbidrag eller särskilda medel.
• Samverka med medarbetare inom avdelningen och myndigheten för att bidra till utvecklingen av effektiva och rättssäkra handläggningsprocesser inom myndigheten.
• Samverka med företrädare för arbetslivet för att stärka myndighetens förmåga att bedöma utvecklingen i fråga om arbetsmarknadens kompetensbehov.
• Informera och besvara frågor från anordnare och studerande.
• Löpande handläggning av utbildningsärenden och kontaktansvar mot utbildningsanordnare.
Krav på kunskaper och färdigheter
• Bred kunskap om arbetsmarknaden och dess kompetensbehov.
• Specifik branschkunskap inom ett eller flera områden.
• Kunskaper om utbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå.
• Kännedom om yrkeshögskolans roll i utbildningsväsendet.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
• Kunna använda engelska som arbetsspråk i tal och skrift.
• God kännedom om offentlig förvaltning.
Publiceringsdatum2012-06-15Erfarenhet och utbildningKrav på akademisk examen eller annan relevant utbildning. Erfarenhet från arbete inom en branschorganisation eller inom en specifik bransch är meriterande. Även arbete inom en statlig myndighet inom arbetsmarknads- eller utbildningsområdet är meriterande.
Vi söker dig
Som har en förmåga och en vilja att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper och kollegialt ställa upp. Du är medveten om de krav på integritet som ställs vid arbete i en statlig myndighet och har en god förmåga att analysera och strukturera och har ett flexibelt förhållningssätt.
Övrig informationVikariat tom sista februari 2013. Tillträde 1 augusti 2012.
Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Johan Blom, chef för avdelningen för utbildningsfrågor tel. 010-209 01 88. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-ansvarig Åsa Grönhaug på tel. 010-209 01 34.
Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Abraham Bernharth tel. 010-209 01 40 och för ST Tilde Dahlqvist tel. 010-209 01 77.
För mer information gå in på
www.yhmyndigheten.seSå ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 25 juni 2012. Du ansöker via formuläret på vår hemsida som du når direkt via följande länk:
http://yhmyndigheten.se/jobbArbetstider och omfattningDag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagMyndigheten för yrkeshögskolan
AdressMyndigheten för yrkeshögskolan
Box 145
72105 Västerås
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 1274359
Observera att sista ansökningsdag har passerat.