Två doktorander i Hållfasthetslära

Luleå Tekniska Universitet / Logistikjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla logistikjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå Tekniska Universitet i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Överkalix eller i hela Sverige

Två doktorander i Hållfasthetslära
Avdelningen för hållfasthetslära söker doktorander inom följande områdena:
Modellering och simulering av brott och deformation i ultrahöghållfasta stål baserat på materialets mikrostruktur samt Modellering av brottkriterium i presshärdade fordonskomponenter baserat på mikrostrukturberäkningar.
Modellering och simulering av brott och deformation i ultrahöghållfasta stål baserat på materialets mikrostruktur, Ref.nr 190-09
Forskningsprojektet bedrivs inom Avdelningen för hållfasthetslära med finansiering från Centrum för högpresterande stål (CHS). Syftet är att ta fram nya beräkningsmodeller för brott- och deformationsegenskaper i termo-mekaniskt formade komponenter. Applikationen är krockanalyser vid utveckling av fordonsstrukturer. Modelleringen baseras på mikro-struktursammansättning som beräknats i termo-mekaniska formningsanalyser och som verifieras experimentellt. Experimentell utvärdering av brottkriterier baseras på mätningar av töjningsfält med DSP-metoder (Digital Speckle Photography) samt på analys av fassammansättning och textur i materialet.
Modellering av brottkriterium i presshärdade fordonskomponenter baserat på mikrostrukturberäkningar (OPTUS 2), Ref. nr 348-09
Presshärdat borrstål används till säkerhetsdetaljer i fordonsindustrin. Vid svetsning i dessa material uppstår en värmepåverkad zon som reducerar brotthållfastheten och brottöjningen. Projektets målsättning är därför att öka kunskapen om den inverkan som svetsning eller annan värmepåverkan innebär för detta material. Genom experiment och utvärdering av materialegenskaper utvecklas materialmodeller för analys av deformation och brott med hänsyn till värmepåverkade zoner. De utvecklade modellerna implementeras i FEM-kod som används för krocksimuleringar vid design och utveckling av fordonsstrukturer. Projektet utförs i nära samarbete med Volvo Cars och Gestamp HardTech. Projektet bygger vidare på kunskap från tidigare forskning om brott i presshärdat grundmaterial.
Kvalifikationer: Vi söker dig som har Civilingenjörs- eller Masterexamen inom maskinteknik, teknisk fysik eller likvärdiga program. Du har god kommunikativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift.

Publiceringsdatum
2009-02-05

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
tidsbegränsad

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2009-02-25
Ansökan märkt med korrekt referensnummer tillsammans med CV och styrkta betyg och intyg samt referenser skall ställas till Luleå tekniska universitet, Registrator, 971 87 Luleå. Du kan även skicka din ansökan elektroniskt till registrator@ltu.se
Ange följande referens när du ansöker: 190-09, 348-09
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator@ltu.se

Kontakt
Professor Mats Oldenburg, tel: 0920-491752, mats.oldenburg@ltu.se

Företag
Luleå Tekniska Universitet

Adress
Luleå Tekniska Universitet
97187 LULEÅ

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0920-491000
Faxnummer: 0920-491399

Jobbnummer
396047

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå Tekniska Universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå Tekniska Universitet: