Studie- och yrkesvägledare till Etableringscentrum vid Welcome H
Stockholms kommun / Yrkesvägledarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla yrkesvägledarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade
arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna och yrkeshögskola.
Vill du veta varför du borde arbeta hos oss?
https://play.mediaflowpro.com/ovp/14/15AMHDN9JP Arbetsplatsbeskrivning
Welcome House är ett paraplybegrepp för socialnämndens Intro Stockholm och arbetsmarknadsnämndens enhet Etableringscentrum.
Vi är en väg in för nyanlända till Stockholms stad och målet är att bidra till att de snabbt kan etablera sig i arbets- och samhällslivet. Arbetet sker i samverkan med Arbetsförmedlingen, Region Stockholm, civilsamhället och andra berörda statliga myndigheter samt berörda samverkansparter inom staden. Tillsammans utformar och anpassar vi verksamheten till de nyanländas behov och förutsättningar.
Genom arbetsmarknadsförvaltningens Etableringscentrum kan vi i tidigt skede erbjuda arbetsmarknadsrelaterat stöd bland annat i form av studie- och yrkesvägledning, digitala kunskaper och föreningsaktiviteter. Vi erbjuder även kontakter med arbetsgivare, arbetsförberedande aktiviteter, starta eget -rådgivning och mentorskap. Målgruppen är vuxna nyanlända stockholmare som har fått uppehållstillstånd, upp till 36 månader efter beviljat tillstånd.
Vi är samlokaliserade med Intro Stockholm och sitter i aktivitetsbaserat kontor vid Medborgarplatsen på Södermalm.
Enheten består av en spännande mix av kompetenser som till exempel en enhetschef, jobbcoacher, studie- och yrkesvägledare, föreningssamordnare och en digital koordinator.
- Vill du göra en viktig insats för att guida nyanlända till rätt typ av studier?
- Tycker du om att samarbeta med olika professioner och aktörer?
- Tycker du om ett rörligt arbete?
Om du svarar ja på ovan frågor läs vidare om uppdraget nedan. Vi söker två studie- och yrkesvägledare för tillsvidareanställning varav den ena tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut fattas.
Publiceringsdatum2022-03-18Dina arbetsuppgifterDu kommer att stödja de nyanlända med information om samt motivation och vägledning till olika studiealternativ. I arbetet ingår att söka upp och aktivt verka för att personer med rätt till utbildning påbörjar studier. Du arbetar såväl med enskilda individer som med gruppaktiviteter både ensam och tillsammans med andra kollegor och samarbetspartners. Du stöttar lösningsorienterat varje person utifrån hens förutsättningar.
Du är aktiv i vidareutveckling av verksamheten och i utvecklandet av samverkansformer med olika parter. Du samverkar med kollegor både inom och utanför enheten, till exempel studie- och yrkesvägledare inom förvaltningens olika verksamheter, utbildningssamordnare, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. Ditt arbete kommer vara rörligt och du behöver finnas på arenor där de nyanlända rör sig. Du bidrar aktivt i det gemensamma arbetet att skapa en god arbetsmiljö där du stöttar kollegor och har alltid verksamhetens bästa i åtanke.
KvalifikationerTill den här tjänsten söker vi dig som har:
- examen som studie- och yrkesvägledare från universitet/högskola
- goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- goda kunskaper i engelska då en del av kontakterna med våra besökare sker på engelska
- erfarenhet av att samordna och samverka med andra verksamheter
- flerårig och/eller aktuell erfarenhet att arbeta med vägledning för nyanlända inom vuxenutbildning
Meriterande för tjänsten är om du:
- Har vana av att anordna föreläsningar, seminarier och andra former av gruppaktiviteter
- Har vana av att guida till relevanta digitala verktyg
Du har ett genuint intresse för Etableringscentrums uppdrag och arbete. Du är trygg och stabil med god självinsikt. I din roll är du en representant och ambassadör för verksamheten. Du tar initiativ och driver dina processer framåt och uppnår resultat i det du gör. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. En viktig del i rollen är att du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du är prestigelös och du trivs med att samarbeta och arbeta i team med olika professioner. Grunden för att lyckas utgörs av ditt kommunikativa sätt och att du ständigt kommer med lösningar.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.
Välkommen med din ansökan!
Övrig informationVi vill att vår verksamhet ska präglas av öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
https://jobba.stockholm/formaner/ om vilka förmåner du har som medarbetare i Stockholm Stad.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1636".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Arbetsmarknadsförvlatningen, Etableringscentrum
Kontakt Arja Kallo
0850835919/0761235919 Jobbnummer 6451762
Observera att sista ansökningsdag har passerat.