Socialt ansvarig samordnare, SAS
Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd / Organisationsutvecklarjobb / Staffanstorp
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Staffanstorp,
Lund,
Burlöv,
Lomma,
Malmö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd i Staffanstorp I Staffanstorp finns många kreativa tankar och idéer om hur vi vill utveckla vår kommun i framtiden - och viljan och förmågan att förverkliga detta! Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med ca 26 000 invånare, ett utmärkt näringslivsklimat och attraktiva boendemiljöer. Våra ca 1200 anställda arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. I Staffanstorps kommun tänker vi utanför ramarna och långsiktigt.
OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Omsorgsförvaltningen ansvarar för insatser till äldre, sjuka och funktionshindrade. En stor del av omsorgsverksamheten i kommunen utförs av privata företag enligt LOU eller LOV, och regleras av avtal. De verksamheter som drivs av kommunen finns samlade i en avdelning.
PLANERING OCH VERKSAMHETSSTÖD
På avdelningen Planering och verksamhetsstöd arbetar kvalitetsutvecklare, socialt ansvarig samordnare, verksamhetscontrollers, medicinskt ansvariga, systemförvaltare, systemadministratör, kvalificerad administratör och administratör. Avdelningen ansvarar bland annat för upphandlingar, avtalsuppföljningar, systematiskt kvalitetsarbete och mycket av det övergripande administrativa arbetet på förvaltningen.
Publiceringsdatum2022-02-20ArbetsuppgifterSom socialt ansvarig samordnare (SAS) arbetar du med verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av omsorgsförvaltningens processer, främst kopplade mot SoL och LSS. Du kvalitetssäkrar och implementerar rutiner, kompetensutvecklar chefer och medarbetare samt driver olika utvecklingsområden och projekt. Du tar fram riktlinjer, planerar och genomför egenkontroller samt följer upp social dokumentation.
I rollen ingår ansvar för förvaltningens avvikelse- och klagomålshantering, där du analyserar och följer upp materialet i syfte att öka kvaliteten inom våra ansvarsområden. I det arbetet utgör du ett kvalificerat stöd till våra verksamheter och som sakkunnig agerar du rådgivare till enhetscheferna, tillsammans med MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) och MAR (medicinskt ansvarig rehabilitering). Du kommer att vara involverad i vår kvartalsrapportering till IVO avseende ej verkställda beslut, där du förväntas analysera och föreslå förbättringsområden.
Du ingår i förvaltningens kvalitetsgrupp, där du arbetar tätt tillsammans med avdelningschef, kvalitetsutvecklare, MAS, MAR, verksamhetscontrollers och kvalificerad administratör. Gruppen arbetar strategiskt med förvaltningens övergripande kvalitetsutvecklingsarbete och hjälps åt att nå resultat inom området. Vidare förväntas du delta i olika externa samverkansforum som är relevanta för tjänsten.
Du genomför verksamhetstillsyn, både av kommunens egna verksamheter och av verksamheter i privat regi. I dialog med våra enhetschefer utreder du rapporter om missförhållanden i våra kommunala verksamheter enligt Lex Sarah. Allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) efter samråd med avdelningschef. Vid behov tar du fram åtgärdsplaner och säkerställer sedan så att planerna följs.
Du tar fram rutiner och instruktioner och kommer även att vara involverad i den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen, liksom förvaltningens internkontrollplan. Tillsammans med kvalitetsutvecklare tar du fram och genomför utbildningar och workshops i kvalitetsutveckling, både internt och externt. Du förväntas genomföra förändringar utifrån identifierade behov i verksamheterna och i omvärlden. Dina uppdrag får du antingen genom förvaltningsledningen eller genom att du identifierar behov och tar eget initiativ. I uppdraget ingår att skriva fram ärenden och föredra dessa i nämnd.
Som SAS samverkar du i hög grad med både våra kommunala verksamheter och våra privata utförare.
KvalifikationerVi söker dig som har en högskoleexamen som socionom eller annan likvärdig utbildning inom social omsorg. Det är meriterande om du har genomgått SAS- utbildning. Du ska ha flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom det sociala området samt gedigen erfarenhet av utvecklings-, utrednings- och implementeringsarbete, gärna från vård och omsorg. Det är ett krav att du har god kunskap och erfarenhet av lagstiftning inom omsorgsförvaltningens ansvarsområden, främst SoL och LSS men gärna också HSL, samt övergripande kommunallagstiftning. Du har också kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetssäkring och uppföljning.
Som person är du lösningsfokuserad med ett stort eget driv. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du självständigt planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt. För att kunna driva förändringsarbetet framåt och nå framgång behöver du ha en väl utvecklad samarbetsförmåga. Som person måste du ha lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser.
För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs också att du har god kommunikativ förmåga. Du har mycket goda kunskaper i svenska, utrycker dig väl i tal och skrift och kan författa offentliga dokument. Du kan tillämpa din specialiserade expertkunskap, men har också en väl utvecklad förmåga att översätta denna på ett pedagogiskt sätt till andra, som inte nödvändigtvis är specialister inom ditt område.
Tjänsten ställer krav på att du arbetar systematiskt, ser förbättringsområden och föreslår lösningar som fungerar utifrån ett helhetsperspektiv. För att kunna trivas i tjänsten, måste du tycka om att både arbeta självständigt, samtidigt som du gärna också samarbetar med andra inom och utom förvaltningen. B-körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
En löpande urvalsprocess kan komma att användas och vi kan komma att anställa innan ansökningstiden löpt ut. Så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Staffanstorps kommun gå till:
www.staffanstorp.se/arbete-och-naringsliv/kommunen-som-arbetsplats/Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Du som bor och jobbar i Staffanstorps kommun har möjlighet att även arbeta som deltidsbrandman. Hör av dig till oss på Räddningstjänsten via kommunens växel om du är intresserad av detta.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStaffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022-118".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Staffanstorps kommun (org.nr 212000-1017)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd
Kontakt Avdelningschef
Maria Östgård
046-251107 Jobbnummer 6360990
Observera att sista ansökningsdag har passerat.