Socialsekreterare till Stöd och försörjning
Alingsås kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Alingsås
2017-04-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till Stöd och försörjning" (publicerad 2018-10-22) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Alingsås,
Ale,
Vårgårda,
Lerum,
Bollebygd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Socialförvaltningen i Alingsås Alingsås kommun som arbetsgivare erbjuder dig ett meningsfullt arbete med schyssta arbetsvillkor och ledare som ger dig förtroende att utvecklas. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar bättre trivsel på arbetsplatsen och ett bättre resultat.
Vill du göra skillnad och bli vår nya kollega?
Vi är det lagomstora socialkontoret med korta beslutsvägar som satsar på att skapa goda förutsättningar för våra socialsekreterare. Välkommen att söka till Stöd och försörjningsenheten, som består av 13 medarbetare. Vi är idag åtta socialsekreterare, tre socialadministratörer och två budget och skuldrådgivare/boendesekreterare. Inom enheten handläggs främst ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen men även förmedling av egna medel, ge råd och stöd i boendefrågor och skuldsanering.
Publiceringsdatum2017-04-05ArbetsuppgifterVad är unikt med att vara socialsekreterare i Alingsås kommun?
För att skapa goda förutsättningar i arbetet som socialsekreterare finns utöver metod- och processhandledning en närvarande och stödjande arbetsledning i form av enhetschef och en förste socialsekreterare. Metodhandledning sker såväl i grupp som individuellt och anpassas efter varje socialsekreterares behov. Vi utvecklar ständigt vårt arbete för att möta behoven hos dem vi är till för och nya idéer uppmuntras. Kompetensutveckling ingår i arbetet som en förutsättning för att nå målen.
I Alingsås kommun har du genom ett lokalt avtal, möjlighet till ytterligare 5-6 semesterdagar genom att byta ut semesterdagsersättning mot ledig tid. Som anställd har du också tillgång till träningsanläggning i anslutning till socialkontoret till ett kraftigt subventionerat pris utöver friskvårdsbidraget.
Uppdraget för Stöd och försörjning är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd och motivera och stödja människor att hitta vägar till egen försörjning. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom vårt sociala arbete. Hos oss ges du möjligheten att arbeta både kreativt och insiktsfullt. Vad vill du förverkliga?
Välkommen med din ansökan.
KvalifikationerFöljande personliga egenskaper är nödvändiga för att utföra arbetet:
• vara trygg i din arbetsroll
• ha förmåga att tänka innovativt och kreativt
• utöva ett salutogent förhållningssätt
• kunna kombinera långsiktigt visionsarbete med daglig drift
• ha kunskap om aktuell lagstiftning
Utbildningskrav
• Socionomexamen, eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig.
• Körkort B
Meriterande:
• erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal socialtjänst och då särskilt handläggning av ekonomiskt bistånd.
• erfarenhet av bemötande i svåra situationer.
ÖVRIGT
Alingsås präglas av stark tillväxt, nyföretagaranda och är den moderna mötesplatsen. Här hittar du småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Med tåg tar det drygt 30 minuter till Göteborg och under en timme till Borås och Skövde.
I Alingsås kommun gillar vi olika. Vi ser mångfald som en tillgång och ett måste för att kunna möta våra medborgare där de befinner sig. Både idag och imorgon.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Offentliga jobb.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-04-19
Ange följande referens när du ansöker: A670977
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktJenny Ek 0322 61 69 25
FöretagAlingsås kommun, Socialförvaltningen
AdressAlingsås kommun, Socialförvaltningen
Rådhuset
44181 Alingsås
KontorsadressRådhuset, Stora torget 44181 Alingsås
Jobbnummer 3421686
Observera att sista ansökningsdag har passerat.