Socialsekreterare till Sociala Boendeenheten
Södertälje kommun / Socialsekreterarjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje,
Botkyrka,
Sundbyberg,
Stockholm,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Sociala Boendeenheten ansvarar över kommunens sociala kontrakt, jourlägenheter och flyktingmottagande. Enhetens grunduppdrag är att utreda, placera och arbeta för att klienter ska kunna ta över hyreskontraktet som ett led i att leva ett självständigt liv. Utöver det arbetar Sociala Boendeenheten med att ordna med boende för flyktingar och vi arbetar löpande med integrationsarbetet.
Publiceringsdatum2024-04-24ArbetsuppgifterVi söker nu en socialsekreterare till enheten. Som socialsekreterare på Sociala Boendeenheten kommer du ansvara över klienter som redan bor i sociala kontrakt och du kommer ansvara över en del av alla jourlägenheter som enheten ansvarar över. I arbetet kommer du träffa klienter i deras hem för att kontrollera att allt fungerar som det ska. Då hembesök är en övergripande del av det dagliga arbetet krävs det att du har B-körkort. Du kommer ofta träffa klienten tillsammans med andra medarbetare inom kommunen som exempelvis boendestödjare, andra socialsekreterare och dylikt. För att arbeta mot målet till att klienten ska kunna ta över hyreskontraktet kommer du ansvara för att upprätta och följa upp genomförandeplaner tillsammans med klienten. Du kommer också ansvara för två sidouppdrag genom att utreda och fatta beslut om insatsen Egna medel och Kommunal hyresgaranti. Insatsen Egna medel är en del av det förebyggande arbetet där du som socialsekreterare ser till att personens huvudsakliga utgifter betalas i tid, så som hyra, el och hemförsäkring. Kommunal hyresgaranti är en tjänst som kommunen erbjuder invånarna där Sociala Boendeenheten står som borgenär om förstahandshyresgästen skulle åsidosätta sina betalningsförpliktelser. Det är ett sätt för invånare med skulder eller osäkra anställningar att kunna ta sig in på den ordinarie bostadsmarknaden.
I arbetet kan det uppstå situationer som gör att du behöver agera snabbt och vara kreativ med lösningar då det inte alltid finns rutiner för oförutsedda händelser. Det kan handla om att klienter har tappar bort sina nycklar eller att polisen behöver ta sig in i en lägenhet. Därför är det viktigt att du snabbt kan ställa om när det behövs.
Vem är du?
För att lyckas i rollen som socialsekreterare på Sociala Boendeenheten behöver du vara en person som är lyhörd för andra människors behov. Det innebär att du behöver vara flexibel och samarbetsvillig. Ofta har våra målgrupper olika insatser inom kommunen vilket innebär att klienterna har flera andra kontaktpersoner utöver socialsekreteraren på Sociala Boendeenheten. Därför krävs dessa egenskaper för att kunna anpassa dig utifrån klientens behov, i den mån det är möjligt. Du behöver kunna omprioritera i ditt dagliga arbete då det ibland uppkommer akuta ärenden. Det är viktigt att ha respekt för individen och att alltid ha klientens integritet i åtanke i samband med att hembesök genomförs i deras hem. Samtidigt som du är samarbetsvillig är du också en självgående person som kan ta egna initiativ och som kan planera för det dagliga arbetet.
Dina personliga egenskaper• Du är lösningsfokuserad och kan ställa om ditt arbete utifrån behov.
• Du är en positiv person som förmedlar respekt och hopp till klienterna.
• Du har erfarenhet av socialt arbete.
Kvalifikationer• Socionomexamen eller annan högskoleexamen som bedöms som likvärdig.
• Kan flytande svenska i både tal och skrift.
• B-körkort.
Meriterande:
• Du har erfarenhet av socialt arbete och boendefrågor inom socialtjänsten.
• Du har erfarenhet av verksamhetssystemet Combine Classic.
• Du har erfarenhet av dokumentation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. Som nyanställd på Sociala Boendeenheten kommer du få en introduktion för att få en bild av var enheten befinner sig organisatoriskt samt för att du stegvis ska kunna komma in i arbetet. Vi erbjuder hemarbete en gång i veckan. Våra arbetstider är vardagar kl. 08:00 till 17:00 med möjlighet till att använda sig av sin inarbetade flextid. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formanerVälkommen till oss!
Övrig informationUrval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Resultatenhetschef
Monika Matic
monika.matic@sodertalje.se 0852303467 Jobbnummer 8635612
Observera att sista ansökningsdag har passerat.