Socialsekreterare till försörjnings- och sysselsättningsenheten

Socialtjänsten, Avesta kommun / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun i Avesta

Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter. Socialtjänsten i Avesta arbetar för positiva förändringar för människor i utsatta situationer.

Som socialsekreterare hos oss ingår du i en väl fungerande organisation med kompetenta medarbetare och en väl utvecklad samverkan internt och externt. På vår enhet finns leendet och skrattet trots allvarets närhet. Vi arbetar i en flexibel organisation där möjlighet kan ges till utveckling inom nya fokusområden. Vår enhet präglas även av engagemang, arbetsglädje och intresse för människors inneboende förmågor att förända sin situation. Tillsammans med dig vill vi ta detta arbete vidare till nästa nivå. Du kan påverka och göra skillnad.

Bli en del av vår starka personalgrupp där engagemang, prestigelöshet och viljan att göra skillnad för våra klienter är starka drivkrafter. Ansök redan i dag!

Publiceringsdatum
2016-03-24

Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att du har en utredande roll av ungdomar som kontaktar vår mottagning för att ansöka om försörjningsstöd för första gången. Här är du "spindeln i nätet" och har kunskap och kan navigera de sökande mellan olika aktörer, där så krävs. Du kommer ingå i ett team som gemensamt med representanter från arbetsförmedlingen samt arbetsmarknadsenheten tar emot nya ärenden och kartlägger dem för att underlätta vägarna till sysselsättning som på kort eller längre sikt kan leda till självförsörjning. Utöver detta arbetar du med löpande ärenden av ekonomiskt bistånd.

Ditt uppdrag består i att inom socialtjänstens försörjningsstödsenhet utreda, planera och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. I dina arbetsuppgifter ingår även att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss.

Du får som medarbetare flera timmars vägledning i grupp varje vecka och utöver det finns arbetsledning bestående av enhetschef och 1:e socialsekreterare väldigt nära tillhands. Du kan även vända dig till dina erfarna, trygga och öppna kollegor som stöttar dig vidare om du har funderingar. Vi har även extern processhandledning regelbundet.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativ annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande att du har erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänsten (SoL), främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar som de riktlinjer och rutiner som finns inom området.

För oss är det av största vikt att du har ett genuint engagemang för de människor vi arbetar med. Du behöver ha förmåga att anpassa din kommunikation och ditt sätt att förklara utifrån klientens behov. I mötet med såväl klienter som medarbetare har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra. Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer.

Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana samt att du kan göra dig förstådd även på engelska. Om du kan andra språk så är det meriterande.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-10
Ange följande referens när du ansöker: C5550/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Kindblom, Enhetschef 0226-64 51 71 maria.kindblom@avesta.se
Marie Eklund, 1:e socialsekreterare 0226-645334 alt. 0226-645171 marie.eklund@avesta.se

Företag
Socialtjänsten, Avesta kommun

Adress
Socialtjänsten, Avesta kommun
Markusgatan 25
77421 Avesta

Kontorsadress
Markusgatan 25 77421 Avesta

Jobbnummer
2743582

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialtjänsten, Avesta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun: