Socialsekreterare inom barn och familj

Härjedalens kommun / Socialsekreterarjobb / Härjedalen
2024-01-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare inom barn och familj" (publicerad 2024-09-09) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen, Östersund eller i hela Sverige

Härjedalens kommun är till ytan en av Sveriges största kommuner. Vi servar invånare och besökare från tre kontor med huvudkontoret i Sveg. Härjedalens kommun är förvaltningsområde för det samiska språket, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna. Vi erbjuder medarbetare friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier.

Härjedalens kommuns värdegrund: Jag är här för dem som bor i, verkar i eller besöker Härjedalen. Jag har ett professionellt förhållningssätt och möter alla med respekt. Jag ser möjligheter och vill förbättra vår verksamhet.

Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-Strateg via växel 0680-16100, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt.

Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Vi söker erfarna socionomer till tjänster inom både utredning och verkställighet av insatser inom området barn och familj.

Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av tre enheter. Som socialsekreterare inom barn och familj ingår du i enheten som utöver barn och familj även arbetar med missbruk, våld i nära relation, ekonomiskt bistånd, familjerätt och administration. Gruppen som arbetar med barn och unga består av 7 personer varpå 3,5 tjänst avser utredning och 3 tjänster avser verkställighet. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.



Tillträde 2024-04-01 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.



Publiceringsdatum
2024-01-26

Dina arbetsuppgifter
Som utredande socialsekreterare inom barn och familj arbetar vi med att utreda barns behov av skydd och stöd utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för familjernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser erbjuds, så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan och vi lägger vikt vid nätverksarbete.

Som verkställande socialsekreterare så tar du vid efter din kollega som utrett barnet och familjen. Om utredningen utmynnar i att familjen beviljas någon form av insats så är det du som verkställande socialsekreterare som ansvarar för att följa upp insatsen.

Arbetet innebär samtal och samverkan både med interna och externa parter och en stor del av arbetet innefattar dokumentation utifrån BBIC i vårt verksamhetssystem VIVA. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.

Vi söker nu dig som vill anta utmaningen att som socialsekreterare arbeta med våra barn och deras familjer samt vara delaktig i vårt utvecklingsarbete. En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.

Kvalifikationer
• Socionomexamen
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.
• Körkort

Meriterande egenskaper är om du har utbildning i BBIC och Signs of safety, erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA, talar fler språk än svenska och engelska.

Dina personliga egenskaper
Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga. Du behöver vara lyhörd och i stressade situationer är det viktigt att du har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt. Du behöver ha en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår. Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. Det är också viktigt att du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.

Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.

Vi erbjuder
• Flextid
• Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng
• Regelbunden handledning
• Delaktighet i utvecklingen av verksamheten

Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680-16131, anna.quarna@herjedalen.se

Anna Andersson, Ombud SSR, 0680-16254, anna.andersson@herjedalen.se

Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680-16277, anneli.stenberg@herjedalen.se

Arbetsplats
Ringvägen 33

842 33 Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4759474761".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510), http://www.herjedalen.se

Kontakt
Ombud SSR
Anna Andersson
anna.andersson@herjedalen.se
0680-16254

Jobbnummer
8423291

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun: