Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Munkedals Kommun / Socialsekreterarjobb / Munkedal
2025-06-12


Visa alla socialsekreterarjobb i Munkedal, Uddevalla, Färgelanda, Lysekil, Sotenäs eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Munkedals Kommun i Munkedal, Lysekil eller i hela Sverige

Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna?

Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun!

Välfärdsförvaltningens uppgift är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Välfärdsförvaltningen består av enheten kommunal primärvård och de tre avdelningarna vård och omsorg, stöd och IFO (individ och familjeomsorg). Avdelning vård och omsorg består av enheter inom äldreboenden och hemtjänst. Avdelning stöd innefattas av LSS. Avdelning IFO består av socialtjänst, arbetsmarknadsenhet, socialpsykiatri och biståndsenhet. Kommunal primärvård innefattar rehabilitering och sjukvård i hemmet.

Vill du bli vår nya kollega? Delar vi ett gemensamt intresse kring att skapa förutsättningar för att få vuxna att bli självständiga och delaktiga? Då vill vi gärna ha en dialog med dig.

Vuxenenheten består av sex socialsekreterare, en behandlare/beroendestödjare, två administratörer samt en enhetschef. Tillsammans är vårt uppdrag att möta och stödja kommuninvånare över 18 år gällande ekonomi, akut bostadslöshet, budget och skuldrådgivning, dödsbohandläggning, beroende, våld i nära relation, socialpsykiatri etc. En av våra socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ska nu flytta och vi söker därför dig som vill bli vår nya kollega.

Vi erbjuder dig

- En verksamhet som präglas av en positiv anda, där vi stöttar varandra och samarbetar för att de människor vi möter ska få rätt och adekvat hjälp.
- Ett intressant och omväxlande arbete i en stimulerande och positiv arbetsgemenskap. Du erbjuds kollegial handledning, relevant fortbildning, kompetensutveckling och extern handledning samt ett gott stöd av administration och systemförvaltare.
- Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan.

Beskrivning av jobbet

Vi vill ge våra socialsekreterare förutsättningar för att kunna genomföra arbetet med bra kvalitet, vilket skapar goda förutsättningar för välmående hos våra medarbetare. Våra socialsekreterare har därför avstämning var månad med enhetschef för att säkerställa en rimlig ärendemängd och tid för reflektion.

Ditt uppdrag består i att stötta personer till en egen försörjning, delaktighet mot arbetslivet samt utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd. I alla sorters möten tar du ansvar för att god etik råder. För att nå målen samverkar vi med kollegor inom IFO, AME och vuxenutbildning men även med arbetsförmedlingen, försäkringskassan och regionen. Vi utgår från att alla människor vill och kan ta ansvar för sina liv, men att man ibland behöver en extra hand att ta hjälp av.

Om en person är akut bostadslös ansvarar socialtjänst för att tillsammans med personen hitta lösningar. Ifall rätten till hjälp föreligger samverkar vi med hyresvärdar och andra aktörer för att lösa den akuta situationen. Vi dokumenterar och fattar beslut i verksamhetssystemet Combine.

Vi söker dig som har:

- en akademisk examen såsom socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning (försörjningsstöd)
- god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag

I arbetet möter du människor med olika förutsättningar, så din tydliga och kommunikativa förmåga i tal och skrift kommer vara betydelsefull. Vi värdesätter ditt ansvarstagande och ditt flexibla förhållningssätt. Du är förtroendeingivande och kan skapa och bibehålla goda relationer med arbetsgruppen, samverkansparter och klienter. Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten. Om du har ett genuint intresse för vår målgrupp så väntar ett givande uppdrag för dig!

Vi vill informera dig om

- För tjänsten krävs det att du har B-körkort.
- Vi vill att du gärna innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret.
- Provanställning kan eventuellt komma att tillämpas på tjänsten.
- Vi kommer genomföra intervjuer löpande så du är välkommen att skicka din ansökan redan idag!

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Vår kommun
Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka 900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är.
Tillsammans är vi Munkedals kommun!

Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig!

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/53".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Munkedals kommun (org.nr 212000-1330)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Välfärdsförvaltningen, Avdelning IFO, IFO Vuxna

Kontakt
Robert Legén
052418249

Jobbnummer
9385887

Prenumerera på jobb från Munkedals Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Munkedals Kommun: