Serviceinriktade löneadministratörer till Stockholms stad
Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-08
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.
Välkommen till oss
Verksamhetsområdet Lön och Pension ansvarar för stadens löneadministration och ger service till stadens förvaltningar, medarbetare och förtroendevalda.
Idag är vi cirka 60 anställda, organiserade i tre löneenheter. Inom verksamhetsområdet arbetar även stadens pensionshandläggare. Kundfokus och service är centrala delar i vår verksamhet. Med ett starkt medarbetarengagemang strävar vi efter att ständigt förbättra våra rutiner och arbetssätt.
Nu söker vi dig som lockas av att arbeta med löneadministration för en av Sveriges största arbetsgivare!
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig varierande arbetsuppgifter, engagerade kollegor och ett positivt arbetsklimat som präglas av öppenhet. Utöver det har vi goda anställningsförmåner som till exempel:
kompetensutveckling
friskvårdsbidrag á 3000 kr/år
flextid
vinter- samt sommararbetstid
semesterväxling
förmånlig tjänstepension
subventionerad massage
möjlighet att arbeta hemifrån när arbetet/verksamheten tillåter.
Läs gärna om våra förmåner inom Stockholm stad här
Vi sitter i aktivitetsbaserat landskap i moderna lokaler nära Globens t-bana, shoppingcenter och Slakthusområdets utbud av restauranger.
Varmt välkommen att söka tjänsten hos oss!
Din roll
Som löneadministratör hos oss har du en viktig roll - du är med och ser till att omkring 56 000 medarbetare i Stockholms stad får rätt lön varje månad. Du tillhör en av tre löneenheter och ingår i en grupp om cirka 20 medarbetare. Ni ansvarar för olika förvaltningars löner och arbetar i stadens egna lönesystem. En stor del av arbetet innebär manuell registrering av anställningar, avvikelserapportering, kontroller och återkoppling till stadens chefer. Arbetet följer tydliga rutiner och genom metoden daglig styrning samarbetar och fördelar vi arbetet så att stadens medarbetare får rätt lön i rätt tid. Vårt strukturerade arbetssätt bidrar till en sund och god arbetsmiljö.
Våra kunder och service har ett starkt fokus hos oss och du besvarar frågor, ger information och stöd både i vår telefonisupport och via ärendehanteringssystem. Vår telefonisupport bemannas under kontorstid utifrån schema. Du blir coachad i hur vi bemöter kunderna på bästa sätt för att uppnå hög kundnöjdhet. I uppdraget ingår också att internutbilda samt handleda kollegor.
Nyfiken på att se hur det är att arbeta som löneadministratör hos oss? Besök oss gärna via följande länk
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
yrkeshögskoleutbildning som lönespecialist eller löneekonom alternativt är du auktoriserad lönekonsult
erfarenhet av att arbeta i en IT-miljö med vana att arbeta i flera program samtidigt
god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och i skrift.
Det är meriterande om du har
erfarenhet av att arbeta inom löneområdet
erfarenhet av support där du besvarat frågor via telefon och mejl
erfarenhet av arbete inom löneområdet från det kommunala avtalsområdet och/eller från en större organisation.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är pedagogisk och tydlig i din kommunikation. Du trivs med att ge god service och uppskattar att samarbeta med andra. Arbetet präglas av periodvis högt tempo och varierande arbetsuppgifter, vilket ställer krav på god koncentrationsförmåga, struktur samt förmåga att hantera flera ärenden parallellt. Du arbetar noggrant och lägger märke till detaljer och sådant som inte stämmer.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Publiceringsdatum2025-05-08Övrig informationI denna rekrytering kommer det ingå tester som en del i bedömningen i samband med urval.
Vi rekryterar utan det personliga brevet för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet samt interna konsulter som tillhandahåller stöd inom digitalisering, it & telefoni, rekrytering, samt, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 370 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/2778".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms stad, Serviceförvaltningen, Lön och Pension
Kontakt Tomas Bergström, enhetschef
tomas.bergstrom@stockholm.se 08-50811897 Jobbnummer 9327243