Serviceinriktade Helpdesk-medarbetare till Migrationsverket
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa / Supportteknikerjobb / Norrköping
2022-03-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Serviceinriktade Helpdesk-medarbetare till Migrationsverket" (publicerad 2022-04-21) ⬅️
Visa alla supportteknikerjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa i Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Supportenheten söker nu handläggare till Helpdesk på Migrationsverket i Norrköping.
På Supportenheten arbetar cirka 20 medarbetare varav 7 ingår i Helpdesk-teamet. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att lösa inkommande ärenden gällande teknisk support. Du får jobba självständigt med stort ansvar där din insats både betyder något och värdesätts, samtidigt finns utrymme för samarbete och kunskapsutbyte!
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning.
Supportenheten är en del av Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen och tillsammans med personal på övriga enheter arbetar vi med en helhetssyn kring IT-drift och support. Vår primära arbetsuppgift är att ge verksamheten support i deras arbete. Tillsammans med andra enheter arbetar vi även aktivt med att förbättra Migrationsverkets IT-infrastruktur och IT-system.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I Helpdesk ger du i första hand hjälp och service via telefon till Migrationsverkets medarbetare samt internationella kontakter avseende vår klientmiljö och våra IT-system. Du arbetar med daglig övervakning, felavhjälpning och felrapportering avseende system och vår IT-infrastruktur. I arbetet ingår att prioritera och lösa eller alternativt fördela inkomna supportärenden till andra resurser.
I tjänsten ingår kontakter med leverantörer angående exempelvis hårdvarusupport för klientutrustning samt övriga infrastrukturkomponenter. Du kommer även ge information via Intranätet samt delta i framtagande av dokumentation runt förändringar/nyheter och rutiner. Planering och genomförande av praktiskt installationsarbete och tekniska projekt/uppdrag ingår också i tjänsten, likväl som planering och genomförande av utbildningar.
Personliga kompetenser
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är serviceinriktad och värdesätter att lösa problem tillsammans med dina kollegor och har god analytisk förmåga. Vidare är du flexibel och anpassar dig till rådande omständigheter samt ser möjligheter i förändringar. Du är även pedagogisk och har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och har förmågan att anpassa sättet att förmedla ett budskap till mottagare så att det når fram.
Krav
- Du har en för befattningen relevant högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad genom relevant arbetslivserfarenhet
- Aktuell erfarenhet av arbete inom Helpdesk/support
- Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras
Meriter
- Erfarenhet av felsökning inom mjukvara
- Erfarenhet av att arbeta inom större organisationer
- Erfarenhet från Migrationsverkets verksamhet
Upplysningar
- Anställningsform: Visstidsanställning 6 månader
- Befattning: Handläggare
- Kontorsarbetstid
- Vi tillämpar individuell lönesättning
- Placering: Norrköping
- Tillträde: Snarast
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen är du välkommen att mejla oss på
rekrytering@migrationsverket.se. Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Publiceringsdatum2022-03-31Så ansöker duVälkommen med dina ansökningshandlingar senast 2022-04-13. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansökningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land fungerar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.
Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.
Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.htmlVaraktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast möjligt Visstidsanställning till 2022-11-01
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagMigrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2022-7155".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen
Kontakt Andreas Åberg
010-4854028 Jobbnummer 6494910
Observera att sista ansökningsdag har passerat.