Sekretesshandläggare

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Uppsala
2024-08-13


Visa alla administratörsjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Uppsala, Stockholm, Västerås, Eskilstuna, Gävle eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Till Rättsavdelningen Mitt med placering vid informationsförvaltningen i Uppsala söker vi dig som är serviceinriktade och kvalitetsmedvetna med en god förmåga att strukturera ditt arbete och driva dina processer framåt. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.

Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och arkivering utförs främst inom rättsavdelningens regionala verksamheter. Vidare har sektionen ansvar för att bedriva nationell skanning och utskrift, den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svara för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.

Publiceringsdatum
2024-08-13

Arbetsuppgifter
Som sekretesshandläggare tar du emot och hanterar begäran om utlämning av allmän handling. Du genomför sekretessprövningar och beslutar med stöd av relevanta lagar och regler om efterfrågad handling kan lämnas ut. Utgångspunkten är att en begäran om allmänna handlingar ska hanteras skyndsamt varför du på kort handläggningstid hanterar stora mängder information. IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen precis som daglig kontakt med interna och externa parter där du kommunicerar både muntligt och skriftligt både på svenska och engelska.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• God datorvana och god förmåga att sätta dig in i nya IT-system

Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid
• Erfarenhet av arbete med begäran om allmänna handlingar, inom ramen för offentlighets- och sekretesslagen
• Erfarenhet av att samla och analysera relevant information som ligger till grund för beslut.
• Utbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Erfarenhet av arbete som ställer höga krav på dokumentation

Personliga egenskaper
Då arbetet innebär att du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk behöver du ha en god förmåga att analysera och göra korrekta bedömningar utifrån lagar och regler. Du kommer att hantera stora mängder information både i form av bild, video och skrift och behöver därför ha en god förmåga att strukturera ditt arbete och driva dina processer framåt. Ditt uppdrag är att skyndsamt hantera en allmän begäran vilket förutsätter att du har en hög kvalitetsmedvetenhet och är tillmötesgående i ditt agerande. Eftersom du har daglig kontakt med både interna och externa parter förutsätter vi att du har en hög kommunikationsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Uppsala

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C201490/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Kontakt
Rekryterande chef
Sara Sjögren
sara.sjogren@polisen.se

Jobbnummer
8836661


Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: