Samordnare för kompetensförsörjning och näringslivssamverkan
Lindesbergs kommun, Arbetsmarknadsenheten / Administratörsjobb / Lindesberg
2025-06-25
Visa alla administratörsjobb i Lindesberg,
Nora,
Örebro,
Ljusnarsberg,
Skinnskatteberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun, Arbetsmarknadsenheten i Lindesberg Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Med ett jäklar anamma skapar vi det storslagna i det lilla.
I vår kommun skapar vi tillsammans en plats på jorden där vardagsnära trygghet möter naturens skönhet och människors vilja av järn. Från höga höjder till glittrande sjöar, från en levande landsbygd till småstadens liv och rörelse - hos oss är varje plats unik och en viktig del av helheten. För vi vet att det är tillsammans som vi skapar vår framtid - med stolthet för vår långa historia och med ett jäklar anamma.
Här hjälps vi åt att göra det lilla i livet storslaget!
Arbetsmarknadsenheten söker en samordnare som ska jobba med kompetensförsörjning och näringslivssamverkan till Lindesbergs kommun. Tillträde snarast möjligt till och med augusti 2026, med möjlighet till förlängning.
Under hösten kommer vi genomföra en förstudie som på sikt ska utmynna i stärkt samverkan med lokala näringslivet samtidigt som vi jobbar för att stärka den interna samverkan kring kompetensförsörjningsfrågor.
Samtidigt är vi i planeringsfasen för en ny mötesplats, där bland andra företag och invånare kan mötas kring arbetsmarknad- och utbildningsfrågor. Vi vill att du skall vara med och påverka samt utforma hur mötesplatsen ska fungera!
Publiceringsdatum2025-06-25ArbetsuppgifterDu kommer samarbeta med kollegor både inom och utanför den egna arbetsplatsen. Du brinner för att arbeta med människor. Lika viktigt är det att du trivs med att jobba självständigt. Du förväntas hålla i många företagskontakter och öppna dörrar för samverkan med lokala näringslivet. I uppdraget ingår att jobba brett med planering, koordinering och genomförande av dina arbetsuppgifter och kan också bidra till andra delar inom Arbetsmarknadsenhetens övriga uppdrag. I tjänsten ingår även en del administrativa delar.
Dina uppgifter innebär bland annat att:
* Planera för uppstart av en ny mötesplats
* Arbeta operativ med praktiska delar som behöver finnas på plats innan invigning av mötesplatsen
* Planera och organisera företagsträffar, bygga relationer med lokala näringslivet
* Planera evenemang, föreläsningar och andra typer av sammankomster där företag och intresserade invånare kan mötas kring olika teman
* Löpande kommunicera internt och externt
* Dialog med näringslivet i olika forum
* Agera som värd på mötesplatsen
KvalifikationerFör att lyckas och trivas i rollen söker vi dig som har:
* Gymnasieexamen
* Några års erfarenhet av arbete inom privat sektor med kompetensförsörjningsfrågor
* Goda kunskaper och/eller erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsfrågor och/eller näringslivsfrågor
* Goda IT-kunskaper där du har arbetat i MS Office samt andra digitala verktyg.
* Flytande svenska i tal och skrift
* B-körkort
Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta med kommunikation, marknadsföring och/eller uppstart av nya verksamheter. Tidigare arbete inom offentlig sektor är också meriterande.
I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och kompetenser. Arbetsuppgifterna kommer variera och kräver således en flexibel, självgående och kreativ person som besitter mod och förmåga att arbeta strukturerat, flexibelt och kunna hantera snabba förändringar. Då du har många kontaktytor behöver du ha en god samarbetsförmåga, vara en relationsbyggare av rang samt lägga stor vikt vid gott bemötande. Du är öppen, nyfiken och är intresserad av att lära dig nya arbetsuppgifter och kan upparbeta nya rutiner och arbetssätt.
Vi genomför löpande urval och intervjuer under ansökningstiden. Vi har för avsikt att vara klara med intervjuerna vecka 34.
Till denna ansökan vill vi ha ditt CV och ett arbetsprov, se instruktion längre ner under rubriken Övrigt. Personligt brev är önskvärt men inget krav.
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
ÖVRIGT
Till din ansökan vill vi att du bifogar ett arbetsprov enligt följande instruktion:
Planera och presentera en aktivitet på den nya mötesplatsen
Vi står inför uppstarten av en ny mötesplats i Lindesbergs kommun där företag, invånare och andra aktörer kan mötas kring arbetsmarknads- och utbildningsfrågor. Som en del av din ansökan vill vi att du utformar ett förslag på en aktivitet som skulle kunna arrangeras under det första halvåret av mötesplatsens verksamhet.
Din idé ska:
* Rikta sig till minst två målgrupper (exempelvis företag och arbetssökande, unga vuxna och utbildningsanordnare etc.)
* Ha ett tydligt syfte kopplat till kompetensförsörjning, arbetsmarknad eller samverkan
* Innehålla en kort plan för genomförande
* Visa hur du tänker kring kommunikation och marknadsföring (t.ex. hur du skulle nå målgrupperna)
* Kort beskriva vilka samarbetspartners du skulle involvera och varför
Du får gärna vara kreativ, men även konkret och realistisk. Vi är nyfikna på hur du tänker, planerar och kommunicerar.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-07-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TN:A 2025/7".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lindesbergs kommun (org.nr 212000-2015)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Lindesbergs kommun, Arbetsmarknadsenheten
Kontakt Enhetschef
Zila Conejeros
zila.conejeros@lindesberg.se 0581-816 50 Jobbnummer 9402524