Projektsamordnare till Enheten för Digitalisering och IT-styrnin

Linköpings kommun / Datajobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping har Kommunledningsförvaltningen en viktig central samordnande roll. Genom att ge service och stöd till medborgare, företag, organisationer och andra förvaltningar skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer.

Att arbeta inom denna mångfacetterade förvaltning är att vara med och göra skillnad - att faktiskt påverka samhällsutvecklingen. De många olika uppdragen berör de flesta Linköpingsbors liv och bidrar med ett långsiktigt perspektiv till bland annat ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet i samhället.

Inom förvaltningen ryms allt från framåtblickande strategiarbete, modern kommunikation och effektiv administration till ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning samt trygghet och säkerhet i hela kommunen. Allt det där grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.

Om arbetsplatsen
Linköping står inför ökade krav på tillgänglighet och transparens. Det ökar även kraven på teknisk tillgänglighet och snabb åtkomst till information och tjänster från medarbetare och invånare. Systemen ska vara effektiva och öka kvaliteten på kommunens service. Informationen ska vara korrekt, behörighetsstyrd, informationssäkerhetsklassad, och digital i hela dess livslängd. Kommunen arbetar aktivt med transformering till digitaliserade kommunövergripande tjänster och arbetssätt och prioriterar arbetet med "smart, effektiv och enkel förvaltning" och "uppkopplat, innovativt och hållbart". För att stödja detta har vi inrättat en ny funktion som projektsamordnare digitalisering.

Publiceringsdatum
2019-02-05

Dina arbetsuppgifter
Funktionen som projektsamordnare syftar till att samordna kommunens övergripande digitaliserings och IT-relaterade projekt. Arbetet kommer att utföras i nära samarbete med projektledare inom de olika förvaltningarna, kommunens IT-avdelning, externa leverantörer och medarbetare inom enheten för "Digitalisering och IT-styrning".

Som projektsamordnare kommer du att:

• Styra och samordna kommunens projektinitiativ i syfte att säkra strategisk följsamhet, progress och effekthemtagning.
• Tillhandahålla och äga metodik för projektstyrning och uppföljning samt utgöra kompetenscentra för projekt- och styrgruppsmedlemmar.
• Skapa förutsättningar för att driva effektiva och framgångsrika projekt.
• Utgöra kompetenscentra inom projekthantering och projektmetodik för projekt- och styrgruppsmedlemmar.
• Representera enheten för "Digitalisering och IT-styrning" i projektstyrgrupper.
• Coacha interna projektledare.
• Arbeta med förändringsledning.

Kvalifikationer
Du som söker tjänsten innehar högskoleutbildning inom data/IT eller Industriell ekonomi, kognitionsvetenskap, systemvetenskap, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av liknande arbetsfunktion som projektsamordnare där du har levererat med gott resultat.

Du har stor erfarenhet av IT-relaterade verksamhetsprojekt. Du har en god verksamhetsförståelse och kunskap inom metodik för styrning och uppföljning av projekt och projektportfölj.

Som person ser vi gärna att du arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor, du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samtidigt som du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du arbetar gärna mot mål och fokuserar på resultat. Planera och organisera arbetet gör du på ett effektivt sätt. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 2589

Om Linköpings kommun
I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här:linkoping.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
enligt ö.k.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jakob Algulin, Digitaliseringsdirektör 013-29 41 46
Gustav Berg, Verksamhetsutvecklare 013-20 74 51
Caroline Bergman, HR-konsult caroline.bergman@linkoping.se 013-29 47 37
Britt-Marie Sandström, Facklig företrädare Vision britt-marie.sandstrom@linkoping.se 013-20 71 40

Företag
Linköpings kommun

Adress
Linköpings kommun
Linköpings kommun, Kommunledningsförvaltningen
58181 58181

Kontorsadress
Linköpings kommun, Kommunledningsförvaltningen

Jobbnummer
4595363

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: