Produktchef med strategisk höjd till Digitala kanaler

Försäkringskassan / Supportteknikerjobb / Stockholm
2017-10-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Produktchef med strategisk höjd till Digitala kanaler" (publicerad 2017-10-13) ⬅️


Visa alla supportteknikerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Produktchef till Digitala kanaler på Försäkringskassan

Digitalisering kommer vara en fortsatt central del i Försäkringskassans verksamhet. Självbetjäningstjänster, intern digitalisering och automatisering av handläggning, samt samverkan med andra myndigheter kommer vara i fokus. Digitala kanalers ansvar är att driva utveckling av självbetjäningstjänster, säkerställa ett sammanhållet digitalt gränssnitt, samt att driva mot ökad användning av digitala tjänster.

Vi behöver blir fler och söker nu en produktchef som tar ansvar för utveckling och förvaltning av ett antal av Försäkringskassans gemensamma digitala slutkundstjänster. Placeringsorten är Stockholm.

Ansvar och arbetsuppgifter

Tillsammans med ca 25 kollegor tillhör du den enheten som ansvarar för strategi och utveckling av Försäkringskassans digitala kanaler; webbplatsen och e-tjänsterna.

Produktchefen ansvarar strategiskt och operativt för att driva produktutvecklingen och digitaliseringen framåt för myndighetsgemensamma e-tjänsterna inom Försäkringskassan. Du kommer arbeta nära övriga produktchefer och UX lead inom enheten, samt våra designteam med tjänstedesigners och UX-designers. Baserat på kund- och verksamhetsinsikt, teknik- och marknadstrender identifierar du behov och möjligheter i de digitala kanalerna. Utgångspunkten är Försäkringskassans mål och inriktning, samt se nya möjligheter med hur digitalisering.

I rollen ingår att visa på möjligheterna med de digitala kanalerna, både kort- och långsiktigt, för intressenter i Försäkringskassans kärnverksamhet. Du kommer också ha ett nära samarbete med produktägare för e-tjänster inom Försäkringskassans kärnverksamhet.

Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för den strategiska och operativa digitala roadmapen, att ta fram beslutsunderlag och lönsamhetskalkyl för utvecklingsprojekt och agera projektbeställare. Utöver det strategiska ansvaret kommer du att ha ett operativt ansvar för förvaltningen av en rad självbetjäningstjänster och områden i den digitala kanalen.

Arbetet innebär många interna och externa kontaktytor, bland annat med IT, kärnverksamheten och med olika underleverantörer.

Vi söker dig som

• Har relevant akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Har flera års erfarenhet av att jobba som digital strateg, produktchef, produktägare, projektledare eller tjänsteutvecklare.
• Har erfarenhet av kunddriven tjänstedesign.
• Är genuint intresserad av att skapa användarvänliga tjänster, som ger nytta för både både medborgare och verksamhet
• Har erfarenhet av att analysera kundbehov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta.
• Är affärsmässig, analytiskt lagd och har både strategisk och kreativ förmåga.
• Har erfarenhet av konvertering och att mäta användarupplevelse och beteende, kvalitativt som kvantitativt.
• Är utåtriktad, har god kommunikativ förmåga och förmåga att skapa god relationer internt och med leverantörer.
• Har en god samarbetsförmåga, tycker om att jobba i team och trivs med att entusiasmera andra.
• Har en vilja och kraft att driva förändring, samt förmåga att ta initiativ, och visa på möjligheterna med digitala lösningar.
• Är van att arbeta självständigt.
• Är bekväm med att hålla presentationer intern och externt.
• Är nytänkande och kan bidra till att Försäkringskassans digitala tjänster fortsätter att ligga i framkant och möter framtida behov och möjligheter.
• Värdesätter och bidra till ett positivt, transparent och inkluderande samarbetsklimat.

Det är meriterande om du har

• Drivit utveckling av digitala tjänster mot många olika målgrupper, både inom privat och offentlig sektor.
• Utbildning inom service design och UX, eller har erfarenhet av att arbete inom dessa områden.
• Erfarenhet av att jobba i agila utvecklingsprojekt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2017-10-11

Övrig information
Anställningen är tillsvidare på heltid med tillträde omgående. Placeringsort Stockholm (Telefonplan).

Mer information

Har du frågor om anställningen kan du kontakta rekryterande chef Johanna Ullman, 010-116 22 44.

Fackliga kontaktpersoner är för SACO Kristin Löfstrand, 010-111 27 41 för Fackförbundet ST Christel Lind, 010-114 01 67 och för Seko ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Irre del Barba, 010- 115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2017-11-01. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3746005

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: