Processutvecklare ordning och säkerhet med juristexamen till Rät
Polismyndigheten i Nacka / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Nacka i Stockholm,
Linköping,
Nacka,
Växjö,
Östersund eller i
hela Sverige Beskrivning av arbetsplatsen
Polismyndigheten är en enrådsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. De sju regionerna är Stockholm, Väst, Syd, Öst, Mitt, Bergslagen och Nord. Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. I dagsläget har rättsavdelningen drygt 700 medarbetare på flera orter i landet.
Publiceringsdatum2018-02-12Dina arbetsuppgifterVi söker jurist med huvudsaklig inriktning att vara processutvecklare inom flera verksamhetsområden som kan sammanfattas under benämningen ordning och säkerhet. Inom området ingår ärenden som handläggs enligt ordningslagen, delgivningslagen, hittegodslagen, sjöfynd, lag om handel med begagnade varor m.m. Du kommer att tillhöra enheten för förvaltningsrätt med placering i Stockholm. Som processutvecklare kommer du att arbeta med löpande utveckling av processerna. Det strategiska ansvaret för processerna har processledaren som du arbetar tillsammans med.
Arbetsuppgifterna kan beskrivas enligt följande:
• beskriva processen, dess syfte och avgränsning,
• kartlägga beroenden till andra processer,
• arbeta fram förslag till beslut om processen, uppdatera och utveckla styrdokument,
• säkerställa enhetlighet,
• stödja arbetet i processen,
• utveckla processen genom att uppmärksamma förändringsbehov och initiera förbättringsarbete,
• följa upp processen bl.a. genom att mäta hur effektiv den är för att nå uppsatta mål och
• ansvara för kravställningen i processen för upphandling av varor, tjänster och lokaler.
I praktiken innebär detta att du kommer att arbeta med ständiga förbättringar i processen. Det innebär utveckling av föreskrifter och andra styrande dokument, leda samverkansforum där förbättringsförslag arbetas fram, ta fram förslag till författningsändringar och vara delaktig i utvecklingen av it-stöd.
I arbetet är det en naturlig del att lämna juridiskt stöd till den operativa verksamheten inom de områden där enheten utövar processansvar.
KvalifikationerVi söker dig som har:
Juristexamen.
Flerårig erfarenhet av att arbeta med självständigt juridiskt arbete inom offentlig rätt.
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
• Arbetat i offentlig verksamhet, gärna vid domstol, myndighet eller Regeringskansliet.
• Fullgjort notarietjänstgöring.
• Erfarenhet av arbete med myndigheters föreskrifter.
• Erfarenhet av att arbeta med personuppgiftsfrågor.
• Erfarenhet av att vara projektledare.
• Erfarenhet av att deltagit i utveckling av it-stöd.
• Erfarenhet av prövning av ärenden enligt offentlighet och sekretesslagen.
• Behärskar engelska i tal och skrift.
• Goda kunskaper i Officepaketet.
Dina personliga egenskaperI just den här funktionen som processutvecklare är dina personliga egenskaper överordnade de som ovan anges som meriterande. Som huvudregel är det svårare att utveckla sina personliga egenskaper än att tillföra utbildning.
Du måste lätt kunna växla mellan kvalitativt juridiskt utredningsarbete och entusiasmera en projekt- eller arbetsgrupp inför stundande förändringsarbete. Du måste ha förståelse för att snabbhet alltid är kvalitetsfaktor vid det juridiska arbetet inom Polisen. Arbetet ställer vidare krav på juridisk skicklighet och mycket god analytisk förmåga. Du ska vara noggrann och strukturerad. Mycket god social förmåga, vilket innefattar en god självkänsla för att kunna samarbeta och ha lätt för att bygga upp goda relationer inom och utanför Polismyndigheten. Din förmåga att samarbeta och bygga upp goda relationer ska kännetecknas av god, människokännedom, självreflektion, förmåga att kunna engagera och entusiasmera verksamhetsansvariga chefer och medarbetare, förmåga att på ett konstruktivt sätt kunna hantera konflikter mellan människor och organisatoriska enheter, förmåga att ta och ge återkoppling, förmåga att hantera stress och uppvisa emotionell stabilitet.
Kontaktperson för detta jobbVill du veta mer? Du är välkommen att kontakta Rättschef Öst Karl Holm 010-566 90 83
Fackliga företrädare:
Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211;
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10;
Johan Gertz, Fackförbundet ST,tfn 010-567 70 92;
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422
Välkommen med din ansökan via Polisens webbaserade rekryteringsverktyg:
https://recruit.visma.com/Public/Apply.aspx?guidAssignment=5cb67565-8e51-435b-b0da-b9679295da34Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning Tillträde enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-02-23
FöretagPolismyndigheten i Nacka
AdressPolismyndigheten i Nacka
Box 1173
13127 NACKA STRAND
KontorsadressJakobsdalsvägen 3
Jobbnummer 3958675
Observera att sista ansökningsdag har passerat.