Personligt ombud till socialförvaltningen
Alingsås kommun, Vuxenstöd / Sociala jobb / Alingsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sociala jobb i Alingsås,
Ale,
Vårgårda,
Lerum,
Bollebygd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Vuxenstöd i Alingsås Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa samt försörjningsstöd. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga, avdelning administration. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, utveckling och ständiga förbättringar leder oss framåt.
Enhet vuxenstöd är en del av avdelning Vuxna och består bland annat av Boendestöd, aktivitetshuset Gläntan samt ett serviceboende. Målgruppen är personer med beroendeproblematik, samsjuklighet, psykisk ohälsa. Vårt fokus är delaktighet och skapa sammanhang.
Publiceringsdatum2022-05-20ArbetsuppgifterI rollen som personligt ombud representerar du varken myndigheter eller vårdgivare. Ombuden arbetar utifrån individens uppdrag och förväntas inte ta några egna initiativ som inte hen står bakom. Du arbetar till stor del med fokus på möjligheter och det friska, samt utifrån ett rehabiliterande perspektiv med stöd och uppmuntran. Ett gott bemötande och respekt för den enskilde är en förutsättning för att skapa förtroende mellan det personliga ombudet och brukaren.
I tjänsten ingår att hjälpa klienten att formulera sina behov för att kunna leva mer självständigt och förbättra sin livssituation. Även att tillsammans med brukaren se till att insatser från hälso- och sjukvården och socialtjänsten planeras, samordnas och genomförs.
Som personligt ombud bistår du brukaren i kontakterna med olika myndigheter. Etiska principer, synsätt och värderingar i ombudsarbetet är en del av den professionella rollen.
Det personliga ombudet är ett viktigt verktyg för att stödja individen att ha makt över sin egna livssituation.
KvalifikationerVi söker dig som är engagerad i samhällsfrågor och som kan synliggöra brister vilka kan påverka målgruppen negativt och lyfta detta inom organisationen.
Krav för tjänsten är slutförd utbildning till socionom eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du är väl förtrogen med lagstiftning som finns inom området, exempelvis socialtjänstlagen (SoL) samt lagen om särskilt stöd och service (LSS)
Du har flera års erfarenhet av att arbeta med målgruppen och ser samverkan som en naturlig del i arbetet. Du ska kunna arbeta såväl självständigt som i grupp.
B-körkort är ett krav för tjänsten.
För att lyckas i rollen hänsynsfull, lyhörd och ha ett tydligt brukarfokus. För att trivas i rollen uppskattar vi att du tycker om att jobba med människor och tycker om att samverka. Du drivs av att skapa förändring och stärka den enskilda individen.
ÖVRIGT
På
www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om dina förmåner som medarbetare hos oss.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.
Semestertjänst.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagAlingsås kommun, Vuxenstöd
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1127382".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Alingsås kommun (org.nr 212000-1553)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Alingsås kommun, Vuxenstöd
Kontakt Enhetschef
Tanja jääskeläinen
tanja.jaaskelainen@alingsas.se 0322-616931 Jobbnummer 6669594
Observera att sista ansökningsdag har passerat.