Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Vänersborgs kommun, Socialförvaltningen, Administrativa avdelningen / Administratörsjobb / Vänersborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Vänersborg, Trollhättan, Essunga, Grästorp, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vänersborgs kommun, Socialförvaltningen, Administrativa avdelningen i Vänersborg

Publiceringsdatum
2025-01-31

Beskrivning
En av våra två nämndsekreterare går vidare till nya arbetsuppgifter internt i organisationen och vi söker nu hennes efterträdare.

Som nämndsekreterare arbetar du som stödfunktion på socialförvaltningens administrativa avdelning, nära förvaltningens ledningsorganisation och politiker. Tjänsten är inom avdelningen organiserad inom funktionsområde kansli dit nämndsekreterarna liksom administratörer och alkoholhandläggare tillhör. Till avdelningen hör också funktionerna HR och ekonomi. Vår arbetsplats finns i Kommunhuset i centrala Vänersborg.

Dina arbetsuppgifter
Nu söker vi dig som vill bli vår medarbetare och vår nämndsekreterares närmaste kollega! Tillsammans med henne hjälps ni åt, delar ansvar för vissa arbetsuppgifter och är varandras back-up vid behov. Din huvudsakliga roll blir att vara sekreterare i socialutskottet, där du på egen hand har ansvar för att möten i socialutskottet bereds, genomförs, dokumenteras och expedieras. En regelbunden och ofta återkommande arbetsuppgift. Socialutskottet är det politiska organ som behandlar alla individärenden utifrån socialtjänstens lagstiftningar som inte är delegerade till tjänsteman. Du arbetar nära våra myndighetssektioner och vår samlade biståndsenhet i dessa moment. Du kommer också att stödja handläggarna på individ- och familjeomsorgen och biståndsenheten i den helt digitaliserade nämndprocessen. I tjänsten ingår också att handlägga egna ärenden till socialnämnd. Utifrån behov bistår du med chefsstöd i olika ärenden, ex vis som sekreterare inom några av våra samverkansgrupper eller andra arbetsuppgifter som administrativa avdelningen behöver stöd i för att klara sitt totala uppdrag. Tjänstens innehåll sträcker sig mellan att vara rent operativ till att också arbeta med utvecklingsfrågor och förändringsledning av i första hand administrativa processer.

Vi söker dig som har lätt att få saker ur händerna, som utifrån en deadline kan parera att arbeta med återkommande arbetsuppgifter men som också, och med stort intresse, ger dig i kast med nya arbetsuppgifter. Personlig lämplighet kommer att spela en stor roll vid tillsättandet av tjänsten. Du behöver därför vara mycket bra på att samarbeta och ha ett strukturerat arbetssätt med hög integritet där du är drivande, noggrann och ansvarstagande. Den vi söker vill vi också ska vara prestigelös, lyhörd och med förmåga att skapa tillit. Om du är den trevliga, ansvarstagande person vi söker, som också ser möjligheter i stället för hinder så, har du mycket goda förutsättningar att passa in hos oss. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete i ett gott gäng.

Kvalifikationer
Socialnämndens verksamhet är till stor del lag- och regelstyrd så vi önskar att du har kunskaper och erfarenheter av socialtjänstens lagstiftning liksom erfarenhet av att arbeta nära och med politiker. Din formella bakgrund är examen från relevant högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vid urval kommer vi ta stor hänsyn till om du har tidigare erfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter eller annan arbetslivserfarenhet som gör att vi bedömer att du har stor insikt om uppdraget. Du ska ha goda kunskaper i Officeprogrammet. Vi använder oss av verksamhetssystemen Netpublicator och Evolution vilket är meriterande om du har kunskaper i. Mycket goda kunskaper i svenska språket krävs liksom att du har lätt för att formulera dig i skrift då detta är en grundförutsättning för tjänsten.

Nu vill vi framför allt träffa dig, du varma positiva människa, som är nyfiken på området och som med glädje och entusiasm kan och fullt ut vill axla ansvaret för denna roll tillsammans med din kollega, så tveka inte med din ansökan!

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning. Heltid. Tillträde under april eller enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är den 16 februari, men inkom gärna med din ansökan i god tid då vi hoppas kunna påbörja intervjuarbetet under tid som ansökningsperioden pågår.

Om Vänersborgs kommun

Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer.

Övrig information

Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/33".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vänersborgs kommun (org.nr 212000-1538)

Arbetsplats
Vänersborgs kommun, Socialförvaltningen, Administrativa avdelningen

Kontakt
Jeanette Sjölund, Administrativ chef
0521-721008

Jobbnummer
9138295

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vänersborgs kommun, Socialförvaltningen, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vänersborgs kommun, Socialförvaltningen, Administrativa avdelningen: