Nämndsekreterare till samhällsbyggnadsförvaltningen
Kumla kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen / Administratörsjobb / Kumla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kumla,
Hallsberg,
Örebro,
Askersund,
Laxå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kumla kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen i Kumla Brinner du för en välskött offentlig förvaltning och vill vara en viktig kugge i att den lokala demokratin fungerar? Är du samhällsintresserad och gillar att hålla ordning och reda? Trivs du med att kommunicera och samordna frågor? Då är det här jobbet för dig! I rollen som nämndsekreterare får du kombinera ditt intresse för samhällsfrågor med dina personliga styrkor som struktur, noggrannhet och lyhördhet.
Nämndsekreteraren tillhör ledningsstödet i samhällsbyggnadsförvaltningen med förvaltningschefen som närmsta chef. Du kommer att jobba för två nämnder - samhällsbyggnadsnämnden och myndighetsnämnden. Resultatet av våra nämnders arbete är sådant som kommande generationer kommer att uppleva och nyttja bland annat i form av gator, nya bostadsområden, kommunala fastigheter! Inom nämndernas uppdrag ingår även tillståndsgivning och tillsyn inom miljö- och byggområdet, produktion av måltider till våra kommunala verksamheter, fastighetsskötsel samt försörjning av vatten, avlopp och avfallshämtning. Det är i beslut kring dessa områden som nämndsekreteraren är en viktig spelare i att säkerställa kvalitet och rättssäkerhet.
Publiceringsdatum2023-02-24ArbetsuppgifterSom nämndsekreterare på samhällsbyggnadsförvaltningen är du vår nyckelperson gällande samordning och administration av ärenden till myndighetsnämnden och samhällsbyggnadsnämnden.
Du granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar, samt för protokoll på sammanträden. För att säkra en god beredningsprocess behöver du vara konsultativ i din roll genom att stödja förtroendevalda, chefer och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen.
Du kommer att jobba i en helt digital ärendeprocess och i Kumla vill vi alltid utveckla och förbättra ärendeprocessen, därför finns ett nätverk för nämndsekreterarna i kommunen med uppdrag att gemensamt driva arbetet att utveckla ärendeberedningsprocessen. Vi ligger i framkant med vår digitala ärendehanteringsprocess där allt sker sömlöst inom W3D3 och Meetings+ där handlingar, mötesplanering, process för ärendeflöden mellan olika beslutsorgan samt sättet våra förtroendevalda tar del av underlag gör att vi har en effektiv förvaltning. Det är därför viktigt att du har förmåga eller kunskap och vana att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. I rollen som nämndsekreterare ingår även att stötta och vara ingången för frågor från förtroendevalde gällande Meetings+.
Utöver detta förekommer även arbete med mindre utredningar, så som att ta fram svar på motioner och medborgarinitiativ samt utveckling av interna rutiner och styrdokument. Du kommer även att vara förvaltningens dataskyddssamordnare och ingå i kommunens nätverk.
KvalifikationerDu har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor, och har förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation. Nämndprocessen ska gynna demokrati, insyn, rättssäkerhet och effektivitet. Detta kräver egenskaper som noggrannhet, ansvarstagande, flexibilitet samt lyhördhet.
Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du tar egna initiativ och arbetar självständigt för att lösa uppgifter och uppdrag och har en förmåga att se vad som behöver lösas.
Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation.
Eftersom rollen innebär mycket kontakter och samordning har du en god förmåga att kunna tillgodogöra dig information och kan vidareförmedla den på ett rakt och tydligt sätt vidare till kollegor i organisationen. Ärendeprocessen är tidsstyrd och det är viktigt att hålla dessa tider för god service till våra förtroendevalda. Du har därför personliga egenskaper som bidrar till att driva på och säkerställa leveranser.
Du har universitets- eller högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig myndighet såsom exempelvis nämndsekreterare eller handläggare. Även andra erfarenheter från serviceyrke tror vi kan bidra till att lyckas i rollen.
Vi ser gärna att du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "6/2023".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kumla kommun (org.nr 212000-1975)
Arbetsplats Kumla kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen
Kontakt Teamledare
Caroline Fornbrant
caroline.fornbrant@kumla.se 019-58 94 54 Jobbnummer 7482175
Observera att sista ansökningsdag har passerat.