Nämndsekreterare till Förvaltningskontor Samhällsbyggnad

Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
2014-10-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare till Förvaltningskontor Samhällsbyggnad" (publicerad 2015-07-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Ref.nr: Tn 4267/2014

Örebro är Sveriges sjunde största kommun och har cirka 140 000 invånare med 150 olika nationaliteter. Örebro kommun blev utsedd till Sveriges Kvalitetskommun 2013.

Två förvaltningskontor stöttar förvaltningarna i kommunen, varav det ena är Förvalningskontor Samhällsbyggnad. Förvaltningskontoret erbjuder både stöd, handledning och spetskompetens inom förvaltningarnas verksamhetsområden. Förvaltningskontor Samhällsbyggnad består av ca 30 medarbetare med uppdragsgivare inom Miljökontoret, Stadsbyggnadskontoret, Tekniska förvaltningen, Kultur och fritidsförvaltningen. Vi arbetar med nämndadministration, ekonomi, verksamhetsutveckling, utredningar samt receptionsverksamhet.

Publiceringsdatum
2014-10-20

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en nämndsekreterare till förvaltningskontoret som ska stödja Stadsbyggnadskontoret i arbetet med byggnadsnämndens ansvarsområde.

I arbetet ingår att självständigt handlägga egna ärenden/uppdrag samt övriga administrativa uppgifter som efterfrågas både av våra uppdragsgivare samt inom förvaltningskontoret.

Som nämndsekreterare ansvarar du för de nämndadministrativa uppgifterna:
• Deltar vid byggnadsnämndens sammanträden samt vid presidier, ordförandeberedningar och tjänstemannaberedningar.
• Upprätta kallelser samt skriver protokoll.
• Ärendebevakning.
• Planering av beredningar, sammanträden och sammanträdestider samt bokning av lokaler för dessa.
• Kontakter med tjänstemän inom förvaltningen, förtroendevalda samt kommuninvånare
• Sekreterarskap vid andra mögen med förtrodendevalda och tjänstemän.
• Ansvara för att ärenden som handläggs vid konotoret planeras, tidsätts, kvalitetsäkras och följs upp.
• Ansvara för att nämnden uppfyller lagar och bestämmelserna som finns på det offentligrättsliga området.

Som nämndsekreterare spelar du en viktig roll i utvecklingen i att effektivisera och kvalitetsäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. Nämndhanteringen i Örebro kommun digitaliserades 2013.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Självständigt samordna aktuella förvaltningars ärendeberedning.
• Sekreterarskap för kommunala nämnder inom samhällsbyggnadsområdet.
• Utveckla och effektivisera administrativa rutiner i nämndarbetet.
• Ge stöd till förtroendevalda och förvaltningsledning i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor.
• Ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor.
• Hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet.
• Handläggning av egna ärenden/uppdrag.

Kompetenser
• Adekvat högskoleexamen inom exempelvis följande områden: samhällsvetenskap, statskunskap, juridik eller utbildning som bedöms likvärdig.
• Kunskap av arbete med kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen.
• Du ska kunna uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal och skrift.
• Du förstår komplicerade språkliga underlag och producerar dokument av hög kvalitet.
• Du är noggrann och har en analytisk förmåga.
• Du ska ha mycket goda datakunskaper och behärska Office-paketet.
• Du har erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthateringssystem (exempelvis W3D3)
• Du har goda kunskaper och är intresserad av lagstiftningen inom aktuellt område.

Som person har du god samarbetsförmåga, är noggran och har en analytisk förmåga och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
• Erfarenhet från offentlig verksamhet inom stadsbyggnadsområdet.
• Du har goda kunskaper i kommunalrätt och god kännedom om en myndighets ärendehatering samt vilka lagar som ska följas.
• Du har kunskap om plan- och bygglagen.
• Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation.
• Kunskaper i ärendehateringssystemet W3D3.

Anställningens omfattning
Anställningsform, tillsvidare. Omfattning, 100%. Tillträde, 20140101. Antal platser, 1.

Facklig information
Vision, Kajsa Bodén, tel: 019-2 15 75
SACO, tel: 019-21 30 96

Så ansöker du
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 141103.

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mona Öhrn, Kontorschef 019-21 41 19

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Box 30060
70135 Örebro

Kontorsadress
Box 30060

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2037247

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: