LSS/SoL handläggare till Myndighetsavdelningen
Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Vill du bidra till en god service för Örebroarna samt ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Genom att jobba hos oss på Myndighetsavdelningen kan du vara med och göra skillnad - på riktigt!
Publiceringsdatum2019-11-21Om tjänstenVi söker nu två handläggare till Utredningsenheten som tillhör Myndighetsavdelningen. Som handläggare hos oss jobbar du med att utreda och fatta beslut enligt gällande lagstiftning, i denna tjänst främst utifrån Lagen om stöd och service (LSS) men även delvis utifrån Socialtjänstlagen (SoL). Tjänsten innebär främst kontakt med människor som befinner sig i olika livssituationer men också av kontakt och samarbete med interna samt externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara Vård och Omsorg medan de externa aktörerna kan vara Försäkringskassan eller privata bolag. Utöver rena handläggningsuppgifter har du även egna ansvarsområden och deltar aktivt i utvecklingsarbetet som bedrivs på avdelningen. Du kommer att arbeta i ett team med ca 20 andra handläggare. Gruppen innehåller även andra funktioner så som gruppledare, samordnare och planerare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL
• följa upp och ompröva beviljade insatser/bistånd
• andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten
Kompetenser• högskoleexamen från socionomprogrammet 210 hp, alternativt sociala omsorgsprogrammet
• B-körkort
Som handläggare ska du kunna sätta dig in i andra människors situationer och se saker från deras perspektiv, vara lyhörd i ditt samarbete med andra och kunna relatera till dem på ett respektfullt sätt. Du är trygg i dig själv och har en god självinsikt samtidigt som du har intresse för att hjälpa andra människor. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och snabbt kan ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Arbetet ställer krav på att du har en god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vidare besitter du en god förmåga i att självständigt kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar bra såväl självständigt som i grupp och visar gott omdöme trots svåra omständigheter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av handläggning utifrån LSS
• erfarenhet av handläggning utifrån SoL
• erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsvariationer
• erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)
Tjänstens omfattning och tillträdeAnställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1-2
Om arbetsplatsen
Myndighetsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Myndighetsavdelningen är cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Avdelningen är under utveckling där man arbetar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Så ansöker duSista ansökningsdag är 2 december 2019.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagÖrebro kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Örebro kommun (org.nr 212000-1967),
http://www.orebro.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Örebro Kommun
Jobbnummer 4977366
Observera att sista ansökningsdag har passerat.