Leg. arbetsterapeut, Kostnadsansvarig för hjälpmedel
Göteborg, SDF Centrum / Sjukgymnastjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sjukgymnastjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborg, SDF Centrum i Göteborg CENTRUM är en av tio stadsdelsförvaltningar i Göteborg. Stadsdelen Centrum omfattar områdena Krokslätt, Guldheden, Landala, Vasastaden, Johanneberg, Lorensberg, Heden, Inom Vallgraven, Stampen samt Gårda. Vi är drygt 2 000 anställda som arbetar tillsammans för att erbjuda allt från förskola till äldreomsorg för Centrums 60 000 invånare. Målet är ett bra liv för alla människor i Centrum.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning bland våra medarbetare tillför verksamheten.
I vårt arbete utgår vi från Göteborgs stads fyra förhållningssätt:
• Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för
• Vi bryr oss
• Vi arbetar tillsammans
• Vi tänker nytt
Publiceringsdatum2016-03-04ArbetsuppgifterHjälpmedelsansvaret är preciserat i Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och följer hälso- och sjukvårdsansvaret. Kostnadsansvaret omfattar hjälpmedel som förskrivs till personer över 18 år, som innefattas av det kommunala hälso- och sjukvårdsansvaret och är folkbokförda i Göteborgs Stad.
I arbetsuppgifterna ingår:
• Bevaka att hjälpmedel återlämnas för avlidna.
• Ta fram underlag och fatta beslut om eventuella ersättningskrav.
• Medverka vid budgetuppföljning.
• Redovisa och följa kostnadsutvecklingen.
• Handlägga och fatta beslut om särskild prövning gällande hjälpmedel/anpassning utifrån gällande riktlinjer och lokala anvisningar utarbetade av Göteborgs Stads Hjälpmedelsgrupp.
• Ge information till förskrivare om administrativa rutiner och besvara frågor om tolkning av Handbokens riktlinjer och produktanvisningar utifrån ett kostnadsperspektiv.
• Ersätta kommunens kostnadsansvariga inom andra stadsdelar vid frånvaro.
• Samverka med berörda aktörer inom hjälpmedelsområdet i syfte att:
o Verka för en enhetlig praxis och tillämpning av regelverk för hjälpmedel.
o Vid behov arbeta fram och utveckla lokala rutiner vid hjälpmedelshantering.
o Förbereda frågor till Hjälpmedelsforum.
o Delge information från Hjälpmedelsforum för spridning lokalt till förskrivare, enhets- och områdeschefer.
Anställningen är placerad i SDN Centrum men servicen är riktad mot både Centrum och Majorna-Linné.
KvalifikationerMinst 5-års erfarenhet som arbetsterapeut är ett krav och tidigare erfarenhet av kostnadsansvar är meriterande. Du ska vara väl förtrogen med förskrivningsprocessen, hjälpmedelshandbokens riktlinjer och produktanvisningar. Uppdraget innebär mycket samverkan både internt och externt. Vi lägger därför särskild vikt vid din samarbetsförmåga och personliga egenskaper/lämplighet. Vi ser gärna att du har en god analytisk förmåga, är trygg och driven som person och värdesätter nytänkande. God social kompetens, gott bemötande och god kommunikationsförmåga är viktiga egenskaper.
Grundläggande IT-kompetens och datorvana är ett krav.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-04-01 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-03-18
Ange följande referens när du ansöker: A549256
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktRaheleh Townsend, Enhetschef 031-365 76 04
Facklig kontaktAnna Ström, Leg. Arbetsterapeut, FSA 031-3685757
anna.strom@saco.goteborg.seFöretagGöteborg, SDF Centrum
AdressGöteborg, SDF Centrum
Box 5293
40225 Göteborg
KontorsadressEngelbrektsgatan 71
Jobbnummer 2705610
Observera att sista ansökningsdag har passerat.