Länsstyrelsens enhet för kommun- och stiftelsetillsyn söker två jurister

Länsstyrelsen i Stockholms län / Juristjobb / Stockholm
2025-01-22


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Stockholms län i Stockholm, Sollentuna eller i hela Sverige

Länsstyrelsens avdelning för rättsliga frågor söker två jurister med nuvarande placering på enheten för kommun- och stiftelsetillsyn

Är du en jurist som vill utvecklas i din profession, har förmågan att hantera många arbetsuppgifter och har intresse för tillsynsarbete? Då kan detta vara en spännande utmaning för dig!

Du kommer att tillhöra avdelningen för rättsliga frågor med nuvarande placering på enheten för kommun- och stiftelsetillsyn.

Vad ingår i rollen?

Enheten för kommun- och stiftelsetillsyn, som tillhör avdelningen för rättsliga frågor består av 14 medarbetare och söker nu två nya jurister. Vid enheten finns flera arbetsområden, såsom tillsyn över överförmyndare, stiftelser och tillsyn enligt tobaks- och alkohollagen. Det är till stiftelser som vi nu söker två jurister. Dina arbetsuppgifter kommer bl.a. att bestå av utredning av ärenden och beslutsfattande samt bedrivande av tillsyn av stiftelser. Länsstyrelsen i Stockholms län är registrerings- och tillsynsmyndighet för ca 6 700 stiftelser.

Som jurist på enheten är du med och tar ett gemensamt ansvar för att nå verksamhetens målsättning, så du kan även få arbetsuppgifter inom enhetens/avdelningens övriga ansvarsområden.

Det huvudsakliga arbetsinnehållet är att:

- handlägga och fatta beslut i exempelvis anmälnings- och ansökningsärenden som initieras av stiftelserna
- registrera uppgifter i stiftelseregistret
- ge stiftelser råd och upplysningar utöva tillsyn över stiftelser
- ta emot telefonsamtal och svara på e-post

Du kommer att arbeta självständigt, men även tillsammans med andra handläggare och jurister på enheten. Ärendena är av olika svårighetsgrad och du kommer främst att arbeta med de ärenden som vi klassar i den svårare kategorin.

Vi vill ständigt förbättra våra arbetssätt och förutsätter att du vill vara med och bidra i vårt arbete med verksamhetsutveckling.

Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva arbetsledas tillfälligt till andra arbetsuppgifter inom avdelningen eller på myndigheten, då vi dels är en krisberedskapsmyndighet, dels kan få tillfälliga uppdrag som snabbt ska lösas. Det är således en förutsättning att du som person har intresse för att arbeta på bredden när tillfälle ges.

Är du den vi söker?

Du ska ha

- juristexamen, 270 högskolepoäng
- aktuell erfarenhet av några års självständigt kvalificerat juridiskt arbete på förvaltningsmyndighet, kommun, domstol, vari beslutsfattande ska ha ingått
- erfarenhet av arbete med digitala ärendehanteringssystem
- god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
- god förmåga och erfarenhet av att ha kundkontakt via telefon och e-post
- lätt för att skapa goda relationer och samarbeta
- god förmåga att ta initiativ och ta i där det behövs
- vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö

Du ska vara

- prestigelös och hjälpsam
- strukturerad samt van att arbeta med många ärenden samtidigt och kunna prioritera mellan dem

Det är meriterande om du:

- är notariemeriterad
- har arbetat med stiftelsejuridik och/eller erfarenhet av ekonomisk juridik/företagsekonomi och vana att granska årsredovisningar
- har arbetat med tillsyn

Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper.

Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Anställning

Anställningsform: Tillsvidare. Vi vill att du börjar så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning som huvudregel.

Mer om oss

Enheten för kommun- och stiftelsetillsyn ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare. I avdelningen ingår även enheterna för diarium och arkiv, företags- och säkerhetstillsyn, förvaltning, juridiskt verksamhetsstöd samt överklaganden.

Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm och det finns möjlighet att delvis arbeta på distans.

Så rekryterar vi
Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.

Om du har frågor
Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef Adli Assali, 010-223 17 14
Fackliga kontaktpersoner är
Mia Askerlund för SACO, 010-223 15 35
Björn Pettersson för ST, 010-223 15 73

Sista dag att ansöka är 2025-02-14
Referensnummer: 112-3718-2025

Välkommen med din ansökan!

Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor.

Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag.

Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "112-3718-2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Stockholms län (org.nr 202100-2247)

Arbetsplats
Rättsliga frågor, enheten för Kommun- och stiftelsetillsyn

Jobbnummer
9117782

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Stockholms län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Stockholms län: