Kvalificerad handläggare/länsjurist till rättsenheten
Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten / Administratörsjobb / Skara
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Skara,
Götene,
Lidköping,
Falköping,
Skövde eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten i Skara,
Mariestad,
Vänersborg,
Göteborg eller i
hela Sverige Länsstyrelsen - för det hållbara samhället.
• Vi samordnar och driver statens insatser i Västra Götalands län.
• Vi bidrar till trygghet för den enskilde medborgaren.
• Vi står för rättssäkerhet, effektivitet, samarbete och helhetssyn.
Länsstyrelsen är en kunskapsintensiv organisation med ansvar inom många viktiga samhällsområden.
Våra 750 medarbetare representerar ett 40-tal olika akademiska utbildningsbakgrunder och har tillsammans en mycket bred och djup kompetens. Vi har verksamhet på åtta orter i länet.
Rättsenheten prövar överklaganden som rör bygglov och miljö- och hälsoskydd, beslutar om lokala trafikföreskrifter, ger tillstånd till jakt, bingo och övervakningskameror, sköter allmänna val samt har tillsyn över bland annat stiftelser, bevakningsföretag och överförmyndare.
Länsstyrelsen värnar om samtliga diskrimineringsgrunder under hela rekryteringsprocessen.
Publiceringsdatum2011-03-01ArbetsuppgifterRättsenheten söker en kvalificerad handläggare/länsjurist till Länsstyrelsens kontor i Skara.
Du kommer främst att arbeta med djurskyddsärenden. Tjänsten kan även komma att innehålla bl. a. överklagade ärenden enligt plan- och bygglagen och miljöbalken.
I din roll ingår att vara konsultativ gentemot andra enheter och att delta i andra enheters beslut för att garantera rättssäkerheten. Du ska kunna fungera som lärare och utbilda andra yrkeskategorier i bl.a. förvaltningsrätt samt kunna företräda Länsstyrelsen i domstol.
Då rättsenhetens medarbetare arbetar över hela länet måste du vara beredd att förflytta dig från din placeringsort.
Kvalifikationer• Juristexamen, examen från förvaltningshögskola eller motsvarande utbildning
• B-körkort
Notarietjänstgöring, arbete med ärenden enligt lagstiftningen ovan eller annat liknande arbete vid domstol eller myndighet är meriterande.
Dina personliga egenskaper• Du har ett samhällsintresse
• Du har förståelse för ett helhetsresonemang
• Du har en god pedagogisk förmåga
• Du är utåtriktad och har god förmåga att kommunicera i tal och skrift
• Du arbetar självständigt i ett högt tempo och har förmåga att planera och prioritera ditt arbete
• Du uppskattar att arbeta i en grupp med kollegor som arbetar fokuserat på processer och mot samma mål
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten.
Arbetstider och omfattningHeltid. Anställningen inleds med en sex månaders provanställning. Dagtid. Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-03-18
Ange följande referens när du ansöker: 112-4029-2011
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktMaria Wassén, 031-60 50 45
Anna Blomberg, 031-60 54 77
Facklig kontaktSACO och ST nås via vår växel, 031-60 50 00
SEKO - Maria Oscarson, 0770-45 79 00
FöretagLänsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten
AdressLänsstyrelsen Västra Götalands län, Rättsenheten
40340 Göteborg
Jobbnummer 863665
Observera att sista ansökningsdag har passerat.