Kvalificerad administratör till Kammarkollegiet i Härnösand

Kammarkollegiet / Administratörsjobb / Härnösand
2025-12-19


Visa alla administratörsjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Härnösand, Stockholm, Karlstad eller i hela Sverige

Placeringsort: Härnösand

Är du en erfaren och självgående person som trivs med många varierande arbetsuppgifter där den röda tråden är service och administration? Drivs du av att ha flera egna ansvarsområden och ett tätt samarbete med kollegor? Då kan vi erbjuda dig en spännande tjänst med inriktning registratur och service.

Är du vår framtida kollega?
Vi söker nu en kvalificerad administratör med inriktning registratur och service till Tolk- och translatorsenheten som tillhör Förvaltningsrättsliga avdelningen. Hos oss arbetar cirka tolv medarbetare, fem av tjänsterna är placerade på kontoret i Härnösand vilket även denna tjänst är. De andra tjänsterna är placerade på vårt kontor i Stockholm.

Enhetens uppdrag är att utforma och genomföra kunskapsprövning av tolkar och översättare genom skriftliga och muntliga prov samt att bedöma deras lämplighet för yrket. Vi genomför auktorisationsprov för tolkar i cirka 45 språk och auktorisationsprov för översättare i cirka 40 språk. Vi utövar även tillsyn över de som är auktoriserade och ansvarar för att registrera utbildade tolkar

Kontoret är placerat i fina lokaler centralt i Härnösand. I samma lokaler finns andra myndigheter och vi delar matsal samt har gemensamma ytor för möten och fika för att skapa social samvaro med andra statsanställda.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för tjänsten är inriktad på att vara en registratorsfunktion för enhetens verksamhet med tillhörande ärendehantering och utlämnande av allmän handling. Du registrerar, diarieför och arkiverar ärenden och är ett stöd till dina kollegor i ärenden om diarieföring. Utöver detta är tjänsten inriktad på service, att svara på frågor från sökande och från allmänheten på e-post och på telefon. Det ingår även registrering av arvodesutbetalningar, granskningar av ärenden och beslut i enklare ärenden samt andra vid enheten förekommande administrativa arbetsuppgifter. Då enheten utvecklas fort kan dina arbetsuppgifter till viss del förändras och du är själv med och bidrar aktivt i den utvecklingen.

Du har egna ansvarsområden men arbetar tillsammans med andra administratörer som arbetar med provkoordinaton. Ni stöttar varandra i det dagliga arbetet med olika arbetsuppgifter. Då det stundvis är hög arbetsbelastning på enheten är det viktigt att du är flexibel och ser det som en självklarhet att stötta dina kollegor. Vi förväntar oss även att du bidrar aktivt till vårt gemensamma utvecklingsarbete och strävan efter enkla, rättssäkra och digitala arbetssätt.

Publiceringsdatum
2025-12-19

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Minst fullständig gymnasieutbildning
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Erfarenhet av ett eller flera ärendehanteringssystem

Det är meriterande om du har:

• Registratorsutbildning och eller arbetat inom registratur och arkiv
• Erfarenhet av att besvara frågor från allmänheten
• Arbetat med ekonomiadministration

Dina personliga egenskaper
Du ska ha god förmåga att strukturera och planera ditt arbete, vara lösningsorienterad och arbeta självständigt genom att ta ansvar och egna initiativ. För att lyckas i denna roll är det viktigt att du är noggrann och kvalitetsmedveten för att enskilt men även tillsammans med kollegor säkerställa våra uppdrag.

Du är nyfiken och månar om ditt bidrag till helheten. Det är viktigt att du är social och trivs med att ha många kontakter både internt och externt via telefon och e-post. Du har ett gott omdöme och en god förmåga att kommunicera med alla kollegor och allmänheten och förstår vikten av att ge god service oavsett målgrupp. Vi arbetar idag i olika handläggnings- och datasystem och det är därför viktigt att du har lätt för att lära dig nya digitala system.

Det är viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp och trivs med att tillhöra en enhet. Då arbetet på kontoret i Härnösand sker med distans från huvudkontoret i Stockholm är det viktigt att du är lösningsorienterad.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information
Anställningen är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde snarast, enligt överenskommelse.
Möjlighet till distansavtal finns i den mån verksamheten tillåter.
Resor till kontoret i Stockholm förekommer regelbundet och ingår i tjänsten. Det kan även förekomma resor till andra orter i samband med auktorisationsprov.

Så ansöker du
I denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen

Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2026.

Kontakt
För frågor om tjänsten kontakta Sara Raneke, enhetschef, telefon 08-700 08 72

Facklig kontakt
Karin Edstrand, SACO-S, karin.edstrand@kammarkollegiet.se
Lisa Ericsson, ST, lisa.ericson@arvsfonden.se

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829), http://www.kammarkollegiet.se

Jobbnummer
9655776

Prenumerera på jobb från Kammarkollegiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kammarkollegiet: