Krav- och behovsspecialist för upphandling och implementering av CRM
NXT Interim Stockholm AB / Datajobb / Stockholm
2025-12-16
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos NXT Interim Stockholm AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Sollentuna eller i
hela Sverige Bakgrund till uppdraget:
Vår kund har sedan 2022 bedrivit ett arbete för ökad intern medvetenhet om behovet av att kunna hantera, analysera och kommunicera med kunder på ett mer strukturerat och datadrivet sätt. För att realisera det värde som identifierats och uppnå önskade effekter av detta arbete avser vår kund nu att utveckla den interna kompetensen, implementera nödvändig teknik och lansera nya tjänster som möjliggör differentierad och målgruppsanpassad kundkommunikation. Ett nytt arbete etableras därför med syftet att driva aktiviteter som sammantaget leder mot den definierade målbilden. I de första faserna finns behov av specialistkompetens.
Specialistkompetensen ska stödja arbetet genom att identifiera de behov och organisatoriska förmågor som krävs för kundcentrerad, datadriven och automatiserad kommunikation.
Uppdragsägare är sektionschef Marknadskommunikation, avdelning Kommunikation & försäljning. Behovsägare utgörs av sektionschefer för försäljning, marknadskommunikation samt resenärsservice inom "Kommunikation & försäljning". Representanter från nämnda sektioner deltar löpande i uppdraget. Uppdraget återrapporteras kontinuerligt till behovsägare. Identifiering av mottagande funktioner och organisationer ska ske från start och fortlöpa genom hela uppdraget för att säkerställa att leveransen ligger i linje med målbilden.
Uppdraget kräver samverkan med representanter från "Kommunikation & försäljnings" behovsägande sektioner samt uppdragsledning. Samverkan sker även med enterprise- och domänarkitekter, relevanta produktägare, dataskyddsombud samt IT:s fokusområden för Kund- och resenärstjänster och Data & Analys.
Beskrivning av uppdraget:
Syftet med uppdraget är att skapa en samlad behovsbild och beskriva de förmågor som krävs för ett effektivt införande av kundcentrerad, datadriven och automatiserad kommunikation. I detta ingår att:
• kartlägga verksamhetens behov,
• identifiera krav på teknik, data och informationsförsörjning,
• beskriva organisatoriska kompetens- och resursbehov samt
• ta fram det underlag som krävs för att genomföra upphandling.
En extern specialistkonsult ska stödja förvaltningen genom att:
• analysera och tydliggöra behov och krav,
• bidra med metodik, expertis och erfarenhet från liknande införanden,
• ingå i en intern arbetsgrupp i nära samarbete med produktområdet kundstöd,
• säkerställa att resultatet ger en komplett och beslutsmässig grund för kommande upphandling.
Arbetet bedrivs i flera parallella spår, bland annat:
• behov och effektmål,
• teknik, data och informationsförsörjning,
• arbetssätt, kompetenser och organisation.
Projektorganisation
Uppdraget bedrivs som ett projekt under ledning av uppdragsledare från avdelning Strategisk utveckling, sektion Affärsutveckling som ansvarar för det praktiska arbetet. Uppdragsledaren rapporterar till uppdragsägare och behovsägare som utgör styrgrupp. Arbetsgruppen består av utsedda resurser från avdelningarna Strategisk utveckling, Kommunikation & försäljning samt IT och kan vid behov förändras under uppdragets gång. Specialistkonsult deltar i den interna arbetsgruppen. En referensgrupp kommer att etableras för kontinuerlig dialog, kvalitetssäkring och kunskapsutbyte.
Resultat från studie, analys och utredning överlämnas till beställare genom slutrapport (Word), presentation (Powerpoint) samt ev annan dokumentation som kan bli aktuell tex skisser, flödesscheman etc.
Skallkrav:
Minst fyra (4) års erfarenhet av att leda utredningar i större verksamheter (>500 anställda) från de senaste nio (9) åren. Med utredningar avses exempelvis arbete där konsulten lett ett strukturerat arbete för att kartlägga, analysera och föreslå lösningar inom områden som organisationsutveckling, processförbättring, digitalisering, kundresor, IT-stöd eller strategiska vägval
Minst två (2) tidigare uppdrag där konsulten har lett eller stöttat införande av CRM-, CDP- och Marketing Automation-lösningar i större organisationer (>500 anställda). Erfarenhet ska inkludera uppföljning av effekter kopplade till affärsmål och kundnytta, t.ex. ökad kundnöjdhet, förbättrad datakvalitet eller ökad försäljning med X %.
Minst två (2) tidigare uppdrag från offentlig verksamhet, kollektivtrafik eller annan verksamhet med stor kundbas och höga krav på datastyrd kommunikation, där konsult har deltagit i eller lett projekt med kartläggning av verksamhetsbehov, identifiering av tekniska och organisatoriska krav samt framtagning av underlag för upphandling av datadrivna och automatiserade lösningar för kundkommunikation.
Minst ett (1) uppdrag där konsulten haft ansvar för samordning av krav och mål mellan två eller fler verksamhetsfunktioner (t.ex. IT, verksamhet med kommunikation) i ett förändringsinitiativ.
Minst två (2) års arbetslivserfarenhet av att ha varit delaktig i att samla in, analysera och använda kunddata eller marknadsinsikter för att påverka kommunikation, produktutveckling, tjänsteutbud eller andra verksamhetsbeslut.
Meriterande:
Minst två (2) års erfarenhet av arbete med offentlig verksamhet.
Minst ett (1) uppdrag med erfarenhet av eget operativt arbete i CRM-plattformar och marketing automation-lösningar.
Minst ett (1) uppdrag där konsulten haft en ledande roll i att etablera ett arbetssätt för kundsegmentering, lojalitetsstrategi eller personaliserad kundkommunikation, exempelvis genom införande eller användning av CRM-system, marketing automation eller lojalitetsprogram.
Omfattning och Villkor:
Detta är en visstidsanställning på heltid under perioden 26-jan-2026 - 30-jun-2026, med möjlighet till förlängning hos NXT Interim Stockholm AB, med uppdrag hos kund. Vi tillämpar kollektivavtal.
Uppdraget möjliggör för närvarande både arbete på distans och på plats på kontoret hos oss eller vår kund på Kungsholmen i Stockholm. Dagar och tider för detta styrs efter behov i organisationen och efter beställarens godkännande
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare NXT Interim Stockholm AB (org.nr 559277-4078),
http://nxtinterim.se/ Kontakt Annika Svanström
annika.svanstrom@nxtinterim.se Jobbnummer 9646320