Kanslichef som vill driva förändring till Gnesta kommun

Gnesta kommun / Administratörsjobb / Gnesta
2018-12-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kanslichef som vill driva förändring till Gnesta kommun" (publicerad 2019-03-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Gnesta, Nykvarn, Trosa, Södertälje, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gnesta kommun i Gnesta

Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa. Gnesta ligger i Sörmland drygt en halvtimme från Stockholms centralstation och växer mer än någonsin. Vi är 11 200 invånare i kommunen och växer som aldrig förr. Inom kommunen finns nära 900 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra medborgare och besökare bästa möjliga service och kvalitet. Du är varmt välkommen att bli en av oss!

Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun i Storstockholmsregionen. Vi har goda kommunikationer till Stockholm, Nyköping och Skavsta Flygplats.

Om Kanslienheten

Kansliverksamheten har en nyckelfunktion inom Kommunstyrelseförvaltningen. Enheten ansvarar för kommunens sakkunskap inom ärendeprocessen och juridiska frågor. De främsta uppgifterna är att tillhandahålla service till andra förvaltningar och förtroendevalda i form av sekreterarskap i nämnder och styrelser, stöd i ärende- och dokumentationshantering, juridisk konsultation, diarieföring, arkivvård, intern och extern posthantering, GDPR samt delar av webb och intranät. Från 2019 blir enheten ansvarig för samordning och uppföljning av kommunens inköpsprocess samt centrala kontakter med Telge Inköp AB som kommunen kommer att använda som upphandlingsstöd från 2019. Ansvaret för samordning avseende lokalförsörjningsfrågor, kontakter med kommunens fastighetsbolag samt kommunens kris- och säkerhetsarbete flyttas också över till kansliet från 2019.

Publiceringsdatum
2018-12-19

Dina arbetsuppgifter
Som chef för vårt kansli ansvarar du för hela verksamhetens leverans och utveckling, personalen och ekonomin. Till din hjälp att driva verksamheten har du sju engagerade medarbetare. Enheten ansvarar bland annat för kommunens ärendehanteringssystem, nämndprocesserna och är en viktig länk i kommunens arbete med digitalisering. Du är rådgivare till kommunfullmäktige, kommunstyrelse och nämnder samt stödjer kommunens förvaltningar i juridiska frågor, antingen genom egen kompetens eller extern.

Uppdraget är både utmanande och omväxlande. Du följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller för kommunen. Du ansvarar också för kommunens arbete med GDPR och är primär kontaktperson med det gemensamma dataskyddsombud som vi samarbetar med genom avtalssamverkan med Flens kommun. I uppdraget ingår även att informera och utbilda anställda och förtroendevalda, samt att ta ett övergripande ansvar för att kommunens styrdokument och riktlinjer är aktuella, kända och publicerade på interna och externa kanaler.

Flera interna administrativa processer som ärendeprocessen, digitalisering, inköpsprocessen, e-arkivering, lokalförsörjning samt kommunens kris- och säkerhetsarbete behöver utvecklas och säkerställas. Kanslienheten ska vara kommunens administrativa ryggrad och ha "ordning och reda" som sitt viktigaste motto.

Kanslichefen rapporterar till kommunchef och ingår i kommunens ledningsgrupp. Viktiga samverkansrelationer är, förutom med kommunledningen och enheter inom de fyra förvaltningarna, våra förtroendevalda, olika nätverk mellan de sörmländska kommunerna, GDPR-ombudet i Flen, Telge Inköp AB, Sörmlandskustens räddningstjänst som vi har avtalssamverkan med avseende kris- och säkerhet, Sydarkivera som vi samverkar med avseende e-arkiv, SKL (Sveriges kommuner och landsting), Inera AB avseende digitalisering, Gnesta Förvaltning AB (som utvecklar och förvaltar kommunens verksamhetslokaler) m fl.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap och med flerårig kommunal erfarenhet. Du ska ha god kunskap om den kommunala beslutsprocessen, ärendeberedning, hur den kommunala organisationen är uppbyggd samt arbete med styrdokument och kommunala föreskrifter. Du har tidigare ledarerfarenhet, gärna från den kommunala sektorn.

Vidare har du kunskaper om och erfarenhet från de områden inom offentlig rätt som styr de kommunala verksamheterna, framför allt kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen, sekretess och avtalsrätt. Juridisk utbildningsbakgrund är meriterande.

Då enhetens verksamhet ska utvecklas och får ett bredare ansvar finns det en hel del sakfrågor som är meriterande om du har arbetat med och har god kompetens inom. Detta gäller i synnerhet inköpsprocessen, digitalisering och säkerhetsfrågor.

Som person har du ett genuint intresse av att ge god service och att bidra till utvecklingen av kommunens verksamheter. Ditt arbetssätt präglas av att fokus på vad som är möjligt att göra, inte på vad som inte går. Du är trygg i ditt ledarskap och vet hur du ska leda för att motivera och engagera dina medarbetare, så att ni tillsammans når uppställda mål.

För att trivas i denna roll ska du vara öppen och ha lätt för att samarbeta med andra, du är kvalitetsmedveten, noggrann och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Kontakt
I denna rekrytering samarbetar Gnesta kommun med Experis. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsrekryteringskonsult Marie Gutke på 070-377 54 27 alternativt marie.gutke@se.experis.com.

Kommundirektör Christina Hedberg, 0158-275101 alternativt christina.hedberg@gnesta.se. Christina nås efter den 8 januari 2019.

De fackliga företrädarna når du via kommunens växel, 0158-275 000.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-09
Ange följande referens när du ansöker: c2bdabc9-881a-
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marie Gutke Marie.Gutke@se.experis.com +46703775427

Företag
Gnesta kommun

Adress
Gnesta kommun
64631
64631 0461

Kontorsadress
Västra Storgatan 15 Gnesta

Jobbnummer
4520298

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gnesta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gnesta kommun: