Kanslichef
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Vi söker kanslichefen som ska leda vårt moderna och effektiva kansli mot framtiden! Är du en driven och utvecklingsinriktad ledare med god känsla för offentliga flöden? Har du ett samhällsintresse och är bra på att leda en bred verksamhet med många bollar i luften samtidigt? Då är du kanske vår nästa kanslichef!
Kansliet består av tre olika delar med väldigt nära samarbete. Vi har övergripande ansvar för den politiska ärendeprocessen, inklusive ärendeberedning till bland annat kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Vi ansvarar också för den övergripande juristfunktionen samt kommunarkivet. Precis som hela kommunledningskontoret så har kansliet såväl en stödjande som styrande funktion för hela kommunen, vilket innebär att vi arbetar både med ledning och med uppföljning i formella och informella sammanhang.
Kansliet består av engagerade och skickliga medarbetare som ständig utvecklar våra processer mot morgondagens mål. Kanslichefen leder verksamheten i detta uppdrag, i nära dialog med såväl politik som kommunledning (främst kommundirektör och biträdande kommundirektör). Rollen är bred och kräver att du är en god kommunikatör och bra på att föra dialog med olika typer av verksamheter och ständigt har örat mot marken i dialogen med politiken.
Vi ser fram emot din ansökan!
Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Det finns ett utbud av interna utbildningar. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på
www.Kristianstad.se.Publiceringsdatum2023-06-15ArbetsuppgifterKansliet består av kansli, juridik och kommunarkivet och du kommer att ha personal-, ekonomi, verksamhets- och arbetsmiljöansvar för 10 medarbetare. Kansliet ansvarar för den politiska ärendeprocessen för bland annat kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, men även rådgivning och ledning av processen i hela kommunen. Verksamheten utökas vissa år då kansliet även har ansvar för planering och genomförande av allmänna val (inklusive EU-val) och därtill beredning av ärenden i valnämnden. Kommunarkivet hanterar handlingar från kommunens alla verksamheter, majoriteten av dem är offentliga handlingar och kan begäras ut av allmänheten. Juridiska funktionen hanterar till exempel ärenden av juridisk karaktär (rådgivning vid avtal, tvister eller förhandlingar) eller tolkning av gällande lagstiftning.
Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. Våra chefer ska jobba med helhetssyn, vara utvecklingsinriktade och kommunikativa med fokus på mål och resultat. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar du dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstads kommun.
KvalifikationerVi söker en driven, modig och utvecklingsinriktad kanslichef. Du gillar att ta ansvar, är en tydlig ledare som samtidigt är lyhörd och bra på att ta tillvara på kompetensen i verksamheten du leder. Du är strukturerad, analytisk, trygg och pedagogisk person samt har en god kommunikativ förmåga. Dessa egenskaper behövs när dialog med andra verksamheter kräver tydlighet och riktning, men också när du behöver vara lyhörd för en politisk inriktning eller önskan om smidig hantering av ett ärende. Det krävs också en förmåga att sätta sig in i många olika områden, den ena dagen hanterar verksamheten ett komplicerat juridiskt ärende, nästa dag är det utveckling av e-arkiv på agendan.
Du har en högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning alternativt annan inriktning i kombination med erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vi vill att du har erfarenhet som chef och känsla för offentliga processer. Erfarenhet av arbete i offentlig organisation krävs också för rollen. Det är en fördel om du har goda kunskaper om kommunallagen eller annan relevant lagstiftning för kansliet.
Givetvis hanterar du digitala verktyg i ditt dagliga arbete och eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete kan du kommunicera mycket väl på svenska i tal och skrift.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2023-52".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Arbetsplats Kristianstad kommun, Kansliavdelning
Kontakt Tf biträdande kommundirektör
Oscar Nilsson
044-13 60 07 Jobbnummer 7886410
Observera att sista ansökningsdag har passerat.