Kansli- och arkivsamordnare till arbete- och välfärdsförvaltningen
Kristianstads kommun / Bibliotekariejobb / Kristianstad
2025-06-12
Visa alla bibliotekariejobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Som kansli- och arkivsamordnare på arbete och välfärdsförvaltningen tillhör du avdelningen för kansli och utveckling. På avdelningen finns även nämndsekreterare, registratorer, utvecklare, kommunikatör och samordnare. Tillsammans med avdelningen för ekonomi och HR utgör vi förvaltningens stab, och vi bidrar alla inom våra områden för att ge förvaltningens verksamheter goda förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna.
Förvaltningen består av fyra verksamheter: Barn och ungdom, Utbildning och arbete, Utredning samt Vuxenvård. I förvaltningen är vi totalt ca 450 medarbetare.
Arbetsplatsen är Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlingsmöjligheter. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och flexavtal.
Vi ser fram emot din ansökan!
I denna rekrytering kommer vi löpande kalla till intervjuer.
Publiceringsdatum2025-06-12ArbetsuppgifterSom kansli- och arkivsamordnare hos oss på arbete och välfärdsförvaltningen är du betydelsefull för att säkra kvaliteten på förvaltningens informations- och arkivhantering. Du kommer ha ett viktigt uppdrag i att stärka förvaltningens informationsprocesser så att arbetet för medborgarna sker säkert och systematiskt. Du har ett viktigt ansvar att säkerställa att lagar, avtal, riktlinjer och rutiner följs inom området och att ta initiativ till och skapa effektiva rutiner och arbetssätt.
Tjänsten kombinerar två viktiga delar: rollen som arkivsamordnare och samordnare för kansliets arbete med särskilt fokus på registratur. Som arkivsamordnare ansvarar du för att samordna förvaltningens arbete med arkiv- och dokumenthantering. I nära samarbete med arkivredogörarna arbetar du för att säkerställa att arkivering med där tillhörande uppgifter håller lagmässiga krav. Du leder och stödjer utvecklingsinsatser för att skapa en modern, effektiv och rättssäker informationshantering.
I förvaltningens kansli arbetar också registratorer och nämndsekreterare. I din roll som kansli- och arkivsamordnare ansvarar du också för samordning av registraturens arbete och för samordning av kansliets gemensamma arbete, med särskilt fokus på att driva utvecklingsarbete och förbättra arbetssätt. Det innebär att viss operativ arbetsledning ingår i din tjänst.
I ditt arbete bidrar du med både vägledning och praktiskt stöd i informationshanterings- och arkivfrågor. Du förväntas arbeta med kompetenshöjande internutbildningar och andra informationsinsatser.
KvalifikationerVi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom exempelvis arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Du har arbetslivserfarenhet inom området, gärna flerårig.
Du behöver ha erfarenhet av arbete med allmänna handlingar och kunskap om offentlighet- och sekretesslagen. Vi vill även att du har god kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt, goda IT-kunskaper och gärna erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi söker dig som har en god förmåga att ta initiativ och är handlingskraftig i att driva arbetet framåt. Du skapar goda relationer med personer du samarbetar med och kan på så sätt bidra till att vi gemensamt uppnår våra mål. Du behöver vara nyfiken och ha en förmåga att ta dig an nya sammanhang med ett stort engagemang.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2025-45".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Arbetsplats Kristianstad kommun, AOV Stab (HR, Ekonomi & Utveckling)
Kontakt Utvecklingschef
Helena Lööf, semester v 25
044-13 26 29 Jobbnummer 9385058