Jurist till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd

Statens Skolinspektion / Juristjobb / Stockholm
2024-05-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Jurist till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd" (publicerad 2024-08-14) ⬅️


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Skolinspektion i Stockholm, Linköping, Göteborg, Lund, Umeå eller i hela Sverige

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolområdet och på så sätt bevaka elevers rätt i skolan. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Då en av våra kollegor går på föräldraledighet söker vi nu en engagerad medarbetare som vill arbeta med detta stora och viktiga samhällsuppdrag. Är du den vi söker?

Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen. Kansliet är placerat vid huvudkontoret i Stockholm. Då en av våra medarbetare går på föräldraledighet söker vi nu en jurist. Tjänsten är ett vikariat med start maj 2024 t.om augusti 2025.

Publiceringsdatum
2024-05-14

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som jurist på kansliet är kvalificerat och varierat. Rollen ger en möjlighet att kunna göra skillnad för det enskilda barnet eller eleven. Miljön på kansliet präglas av samarbete, att tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att tillvarata elevers rättigheter. Du kommer, i huvudsak, arbeta med beredning av inkommande ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår handläggning, att utarbeta beslutsförslag till ordföranden/vice ordföranden för nämnden eller att föredra beslutsförslag inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. Vidare ingår kontakt med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar samt diarieföring. Tjänsten innebär att kunna ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

• juristexamen
• avslutad notarietjänstgöring inom de senaste 3 åren

Det är meriterande med

• aktuell juridisk arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning inom statlig myndighet utöver din notarietjänstgöring
• annan aktuell juridisk arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• att kunna tillträda tjänsten omgående

Du har vidare

• en god analytisk förmåga och är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad
• förmåga att arbeta självständigt och med kollegor
• en mycket god kommunikativ förmåga i både muntlig och skriftlig framställning
• förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo
• förmåga att arbeta lösningsinriktat

Som person

• är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt
• är du analytisk och noggrann
• har du integritet och mycket goda samarbetande egenskaper
• har du mycket god förmåga att planera, strukturera och driva arbetsprocesser
• har du lätt att möta och kommunicera med andra människor

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten/Arbetsplatsen

Tjänsten är ett föräldravikariat med tillträde omgående eller senast under september (ett snabbt tillträde ses med fördel). Föräldravikariatet sträcker sig till och med 31 augusti 2025. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap på Sveavägen 159 i Stockholm.

Så ansöker du
Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är 4 juni 2024. Ansökan har dnr 2024:3942.

Frågor

Kontakt
• Frågor om tjänsten: kanslisamordnare Stina Engberg, tfn 08-586 085 00.
• Frågor om rekryteringsprocessen: rekrytering@skolinspektionen.se.



I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Skolinspektion (org.nr 202100-6065)

Arbetsplats
Skolinspektionen

Jobbnummer
8678347

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Skolinspektion

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Skolinspektion: