Jurist med IT-inriktning till enheten för verksjuridik
Skolverket / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skolverket i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Skolverket stödjer skolorna i att säkerställa att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Utöver vårt grunduppdrag hanterar vi en mängd uppdrag från regeringen för att möjliggöra att den svenska skolan kan utvecklas i takt med omvärldens behov. Vårt ansvarsområde är brett och Skolverket kan därför erbjuda meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.
Avdelningen för juridik har ett övergripande ansvar för juridiska frågor inom Skolverket, inklusive en juridisk omvärldsbevakning för att kunna ge överblick och spridning. Avdelningen ger stöd till verksamheten i juridiska frågor i form av rådgivning och kvalitetssäkring genom juridiska ställningstaganden. På avdelningen tas föreskrifter som inte är läroplansknutna fram. Vidare ansvarar avdelningen för registratur och arkiv.
Enheten ansvarar för kvalitetssäkring och stöd i verksjuridiska frågor samt skoljuridiska frågor som rör lärarlegitimation. Enheten ansvarar vidare för myndighetens domstolsprocesser och för att myndighetens arkiv- och registratorsfunktion bedrivs på ett modernt och effektivt sätt. Enheten är kansliresurs för Lärarnas ansvarsnämnd.
Vi söker nu en IT-inriktad jurist till enheten för verksjuridik.
Publiceringsdatum2018-04-09Dina arbetsuppgifterArbetet är varierande och omfattar alla slags juridiska frågor som kan uppkomma på en förvaltningsmyndighet. Arbetsuppgifterna innebär i huvudsak att:
• ge stöd och råd internt inom myndigheten i frågor som rör verksjuridik, med särskild inriktning mot IT-rätt och personuppgiftsfrågor
• genomföra rättsutredningar
• kvalitetssäkra utredningar, beslut och avtal
• skriva yttranden och delta i remissarbete
• förmedla vägledande och löpande information internt och externt
• delta i Skolverkets interna utbildningsinsatser
• vara stöd i projektet för digitalisering av nationella prov
KvalifikationerDu har:
• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från offentlig verksamhet
• särskilda kunskaper i och erfarenhet av arbete med frågor som rör behandling av personuppgifter
Det är meriterande om du har kunskaper i frågor som rör e-förvaltning, molntjänster, avtalsrätt, förvaltningsrätt eller offentlighet och sekretess. Det är även meriterande om du har fullgjord notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet.
Då tjänsten innebär många interna och till viss del externa kontakter är det viktigt att du har en god förmåga att kommunicera och förmedla ditt budskap på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt. Du har ett gott omdöme och hög integritet. Vidare är du självgående och anvarstagande. Du har förmågan att se till helheten och löser problem som uppstår genom att föreslå möjliga vägar att välja. Det är även viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Sista ansökningsdag den 30 april 2018
Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning.
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt från annonsförmedlare eller försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCecilia Asker, Enhetschef
cecilia.asker@skolverket.se 08-5273 34 87
FöretagSkolverket
AdressSkolverket
Fleminggatan 14
10620 Stockholm
KontorsadressFleminggatan 14
Jobbnummer 4070214
Observera att sista ansökningsdag har passerat.