Junior upphandlare till Verksamhetsområde Specialpedagogiskt stö

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Verksamhetsstödsenheten / Inköpar- och marknadsjobb / Härnösand
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Verksamhetsstödsenheten i Härnösand, Stockholm, Luleå, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Just nu befinner sig myndigheten i ett spännande utvecklingsarbete med en tydlig målbild. Vi strävar efter att vara en erkänd kunskapsaktör, en ledande utvecklingsaktör, en förebyggande stödaktör och en pådrivande rättighetsaktör.


Publiceringsdatum
2021-11-19

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en junior upphandlare till Verksamhetsstödsenheten. Placeringsort är antingen Stockholm, Örebro eller Härnösand men beroende på sökandes kompetens kan placering vid något av våra andra kontor komma att bli aktuellt.
Verksamhetsstödsenheten består av 26 medarbetare och tillhör verksamhetsområde Specialpedagogiskt stöd. Vi ger stöd till verksamhetsområdets chefer så att de kan fokusera på ledarskapet och till våra medarbetare så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, inköp- och upphandling, personaladministration, bidragshantering och kursadministration. Som upphandlare tillhör man ett team behöriga beställare som idag består av 4 medarbetare.

Då myndigheten finns inom stora delar av landet används Teams, Skype och Zoom för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten kan förekomma.

Upphandlaren kommer att ingå i ett team och arbeta med allt från enklare beställningar till mer komplexa direktupphandlingar, avrop mot ramavtal med alla villkor fastställda samt vissa förnyade konkurrensutsättningar.
Ett stort utvecklingsarbete pågår i myndigheten och fokus framöver kommer att innebära kategoristyrda team som specialiserar sig inom olika områden. Upphandlaren kommer tillsammans med kollegor vara ett nära stöd till chefer och projektledare i tidigt stadie så att upphandlingar sker korrekt. Komplexa och krävande direktupphandlingar sker i nära samarbete med ekonomienheten. Upphandlaren ser till att inköp av produkter, material, varor och tjänster alltid görs med hänsyn till hållbarhet och lönsamhet.
Även andra administrativa uppgifter kan förekomma.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:
• Planera, genomföra och utvärdera varor, tjänster och entreprenader, såväl avrop som direktupphandlingar till ett visst värde.
• Driva ett team och ha vana för projektledning.
• Ansvara för att informera om, utbilda och följa upp de lagar och regler som finns inom området, till exempel lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Ge stöd med administrativa arbetsuppgifter i upphandlingar. Arbetet omfattar hela inköpskedjan från att sammanställa dokumentation och till uppföljning av avtal.
• Ha många kontakter och ett nära samarbete med medarbetare på myndigheten.
• Initiera och leda möten kopplade till uppdraget.
• Diarieföra dokumentation enligt gällande rutiner.
• Ansvara för ärendehantering, gemensamma rutiner och uppföljning av ärenden


Kvalifikationer
• Minst tvåårig utbildning inom inköp och upphandling inom offentlig verksamhet
• Minst tvåårig dokumenterat aktuell erfarenhet av arbete med direktupphandlingar enligt LOU och inköp på statlig myndighet eller inom offentlig verksamhet
• Kunskaper om juridiska ramverk för upphandling
• Kunskap eller erfarenhet av att ställa tillgänglighetskrav vid upphandlingar.
• God analytisk förmåga
• Mycket goda datakunskaper i MS Officepaket
• Hög förmåga att uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i tal och skrift

• Kunskap eller erfarenhet av kategoristyrning.
• Erfarenhet av att organisera och hålla i digitala möten.
• Kunskap eller erfarenhet av hållbar utveckling.
• Goda kunskaper i system för ärendehantering, uppföljning och analys är meriterande (exempelvis UBW, W3D3, Tendsign).

Dina personliga egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person trivs du att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring och har förmågan att hålla i och hålla ut. Du är tillgänglig och prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar tillsammans med andra. Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera. Du är ansvarstagande och agerar när det behövs. Du är nyfiken och alltid villig att utveckla nya förmågor.
För att lyckas i rollen som upphandlare behöver du även:
• Vara representativ, serviceinriktad och samarbetsorienterad med hög förmåga att bygga relationer med andra inom och utanför myndigheten.
• Bidra genom medledarskap till gott arbetsklimat och måluppfyllelse inom egna ansvarsområden och enhetens gemensamma.
• Ha förmågan att leda dig själv i din vardag och både arbeta självständigt och i grupp mot ett gemensamt mål.
• Arbeta systematiskt med ständiga förbättringar.
• Ha förmågan av att göra ekonomiska rimlighetsbedömningar.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Verksamhetsstödsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2021/1222".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Verksamhetsstödsenheten

Kontakt
Ansvarig rekryteringskonsult
Alexandra Köhn
Alexandra.Kohn@se.experis.com
070-287 39 30

Jobbnummer
6122681

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Verksamhetsstödsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Verksamhetsstödsenheten :