Inköpssamordnare - med fokus på inköp av el och teknisk verksamh
Skövde kommun, Avdelningen för ekonomi och verksamhetsstyrning / Inköpar- och marknadsjobb / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Skövde,
Tibro,
Tidaholm,
Götene,
Skara eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skövde kommun, Avdelningen för ekonomi och verksamhetsstyrning i Skövde Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.
Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.
Sektor styrning och verksamhetsstöd ansvarar för områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, administrativ styrning, arbetsgivarfrågor samt IT och andra verksamhetsstödjande funktioner såsom juridik och metodstöd i kvalitets- och utvecklingsarbete. Sektorn erbjuder tjänster till hela kommunkoncernen. Det finns cirka 90 medarbetare i sektorn.
Vi har en tydlig målsättning om att ha en effektiv organisation och verksamhet, ekonomistyrning är därför ett strategiskt viktigt område där vi under flera års tid aktivt arbetat med förbättring och kvalitetssäkring av de grundläggande processerna.
Redovisningsenheten har idag 22 medarbetare och är en del av avdelningen ekonomi och verksamhetsstyrning som leds av ekonomichefen. Tillsammans med enhet budget och analys är vi ett stöd och en resurs för kommunens sektorer samt flera av våra bolag och kommunalförbund. Redovisningsenheten har också ett tydligt uppdrag att leda ekonomiska processer i kommunen och vårt uppdrag omfattas av bland annat inköp, försäljning, redovisning, cash management och förvaltning av vårt ekonomisystem.
Sedan 2015 har vi börjat jobba med centraliserad inköpsfunktion där kompetens och strategisk insyn samlas. Arbetssättet har varit framgångsrikt både ur ett medarbetar-ekonomiskt-och organisatoriskt perspektiv. Vi vill nu ta ytterligare steg i denna resa och söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss.
Publiceringsdatum2017-02-10ArbetsuppgifterVill du bli en del av ett kompetent team med inköpare, ekonomer och systemvetare som tillsammans arbetar med utveckling och samordning av inköpsprocessen i Skövde kommun?
I ditt uppdrag ingår att ta en aktiv roll i kommunens övergripande inköpsnätverk som har i uppdrag att samordna inköpsbehoven mellan de olika sektorerna. Mer specifikt är din roll inom inköpsnätverket uppdelat i två delar.
Ena delen är att du ansvarar för kommunens inköp av el. Kommunen köper in 45 000 Mwh el för 37 miljoner kronor per år. Målet är att du säkerställer den för Skövde kommun mest optimala elhandelsstrategi i samarbete med kommunens elmäklare. I detta ligger fokus på kostnadseffektivitet, säkra administrativa rutiner och hållbarhetsaspekter. Elhandelsstrategin är en komplexfråga där ekonomifrågor, skattefrågor, verksamhetens behov och olika hållbarhetsfrågor möter varandra. Du kommer att bli teamledare för ett multidisciplinärnätverk för att hitta den optimala strategin. I nätverket ingår redovisningen, fastighetsavdelningen, finansfunktionen samt kommunens miljöstrateg. Bredvid strategifrågorna ansvarar också för att säkerställa högkvalitativa administrativa rutiner kring elhandel. Under våren planeras en upphandling av elleverantör/mäklare, som du får en ledande roll i.
I andra delen av uppdraget ingår att leda och stödja sektor service kring sektorns inköp. I detta ingår bland annat att samordna och stötta sektorns beställarorganisation. Du är länken mellan sektorn, ekonomiavdelningen och upphandlingsenheten där du fångar upp, strukturerar och förmedla vidare information till rätt mottagare. Du ansvarar för att sektorsspecifika avtal hålls ordnade och finns tillgängliga i kommunens avtalsdatabas. Du förväntas komma med förslag på förändringar samt vara delaktig i genomförandet av förbättringsarbete, analysera inköpsmönster, driva och samordna inköpsfrågor inom sektorn. I arbetet ingår också att tillsammans med inköpsgruppen gemensamt driva utvecklingsprojekt avseende det taktiska och strategiska arbetet med inköp inom kommunen. Tillsammans med inköpsgruppen arbetar ni med att öka andelen elektroniska beställningar och e-handelsflöden och i detta är affärssystemet ditt arbetsredskap.
Du rapporterar till processledaren för inköp i kommunen som också är samordningsansvarig för inköpsgruppen som du ingår i och som kommer vara ditt stöd i din arbetsplanering. Du kommer också ha ett nära samarbete med vår finanscontroller. Du är underställd vår redovisningschef.
KvalifikationerVi söker en självständig kollega som brinner för inköpsfrågor, ekonomifrågor och som drivs av att ta sig an nya arbetsuppgifter och komma med förslag på förbättringsåtgärder.
Du förväntas ha ett konsultativt förhållningssätt, vara serviceinriktad och trivas med kundkontakt. Det är viktigt att du har god förståelse och intresse för att arbeta med kvalificerade ekonomi- och uppföljningssystem.
Du tar en självklar plats i vår organisation som inköpssamordnare. Du har ett konsultativt förhållningssätt och god samarbetsförmåga.
• Du har en akademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, logistik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med inköpsfrågor.
• Du har intresse för och erfarenhet av arbete i ekonomisystem.
• Du har intresse för energi- och hållbarhetsfrågor.
• Du är analytisk, strukturerad och noggrann.
• Du är öppen för nya utmaningar och vill främja utveckling
• Du har ett professionellt förhållningssätt och är rak och tydlig i din kommunikation.
• Du är duktig på att bygga och vårda förtroendefulla relationer.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för att utveckla jämställda och jämlika verksamheter riktade till kvinnor och män, pojkar och flickor oavsett bakgrund och tillhörighet samt arbetsplatser fria från diskriminerande strukturer.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-05
Ange följande referens när du ansöker: A653910
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktEva Wärnå 0500-498585
Annelie Nyman 0500-497397
Bas Thijssen 0500-498193
FöretagSkövde kommun, Avdelningen för ekonomi och verksamhetsstyrning
AdressSkövde kommun, Avdelningen för ekonomi och verksamhetsstyrning
Fredsgatan 4
54183 SKÖVDE
KontorsadressFredsgatan 4 SKÖVDE
Jobbnummer 3315127
Observera att sista ansökningsdag har passerat.