Informationssamordnare till arbete- och välfärdsförvaltningen

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2025-01-23


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Som informationssamordnare tillhör du avdelningen för kansli och utveckling. I avdelningen finns även nämndsekreterare, registratorer, utvecklare, kommunikatör och samordnare. Tillsammans med ekonomienhet och HR-enhet utgör vi förvaltningens stab och vi bidrar alla inom våra områden för att ge förvaltningens verksamheter goda förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna.

Arbete och välfärdsförvaltningen har en bred verksamhet inom både individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsinsatser samt viss vuxenutbildning, och vi är cirka 480 medarbetare.

Vår förvaltning står, precis som alla andra kommuner, inför spännande förändringar, utmaningar och ny lagstiftning. Från den I juli 2025 förväntas en ny socialtjänstlag träda i kraft. Förvaltningsledningens inriktning och mål är att vi ska bli en lättillgänglig, förebyggande och öppen socialtjänst med ett ökat medborgarfokus.

Arbetsplatsen är Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlingsmöjligheter. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och flexavtal.

Vi ser fram emot ansökan!

Publiceringsdatum
2025-01-23

Arbetsuppgifter
Som informationssamordnare hos oss på arbete och välfärdsförvaltningen är du betydelsefull för att säkra kvaliteten på förvaltningens informationshantering och informationssäkerhet. Du har ett brett och viktigt uppdrag i att stärka förvaltningens informationsprocesser så att arbetet för medborgarna sker säkert och systematiskt. Dina arbetsuppgifter innebär att ansvara för att lag, avtal, riktlinjer och rutiner följs inom området och att ta initiativ till och skapa effektiva rutiner och arbetssätt.

En del av ditt uppdrag är att driva förvaltningens arbete inom informationssäkerhet inklusive dataskydd. Det innebär att du ska genomföra och dokumentera förvaltningens informationsklassningar, göra analyser, konsekvensbedömningar och arbeta med kontinuitetsbehandlingar. Informationssamordnaren är kontaktperson för dataskyddsförordningen och informationssäkerhet på förvaltningen och i det ingår att uppdatera personuppgiftsbehandlingsregister löpande samt handlägga incidentrapportering enligt dataskyddsförordningen/GDPR.

Den andra delen av ditt uppdrag är att vara arkivsamordnare på förvaltningen. Som arkivsamordnare samordnar du förvaltningens arbete med arkiv- och dokumenthantering. Genom och tillsammans med arkivredogörarna arbetar du för att säkerställa att arkivering med där tillhörande uppgifter håller lagmässiga krav. Målet är att vi som förvaltning ska ha en modern, rättssäker och effektiv informationshantering och du initierar, leder och ger stöd i utvecklingsprocesser för att vi ska nå vårt mål. I detta uppdrag samarbetar du med förvaltningens registratur för att säkerställa en fungerande informationshantering.

I ditt arbete bidrar du med både vägledning och praktiskt stöd i informationshanterings- och informationssäkerhetsfrågor. Din roll kommer att ha ansvar för att samordna vid förändringar som handlar om säker kommunikation, e-tjänster och dokumenthantering. Du förväntas arbeta med kompetenshöjande internutbildningar och andra informationsinsatser. Arbetet innebär ett nära samarbete med kommunens informationssäkerhetsstrateg men även andra funktioner såsom kommunarkivarie och kommunjurist. Förvaltningen arbetar med förstärkt krisberedskap och din roll i detta kommer att vara viktig, såväl när det gäller EU-direktiv som kommunala riktlinjer.

Kvalifikationer
För att axla rollen som informationssamordnare har du en relevant högskoleutbildning inom exempelvis informationssäkerhet, arkivvetenskap eller informatik alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har flerårig arbetslivserfarenhet inom arbetsområdet. Självklart har du goda kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem och har du tidigare arbetat i Evolution är det meriterande.

För oss är det viktigt att vi anställer rätt person varpå dina personliga egenskaper väger tungt för tjänsten. Du är samarbetsinriktad och motiveras av att arbeta flexibelt och kan ändra arbetssätt beroende på situation. Vi vill också att du är noggrann och strukturerad.
För att lyckas i rollen behöver du ha en god kommunikativ förmåga när det gäller både skriftlig och muntlig framställan.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2025-7".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, AOV Stab (HR, Ekonomi & Utveckling)

Kontakt
Utvecklingschef
Helena Lööf
044-13 26 29

Jobbnummer
9121808

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: