Handläggare till Klareringsverksamheten i Malmö
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Lund,
Malmö,
Trelleborg,
Helsingborg,
Ystad eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 200 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två processer, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Kompetenscenter Klarering utgör den del av processen Effektiv handel som hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Totalt i verksamheten ingår ca 240 tjänstemän och 23 chefer.
I Tullverkets klareringsverksamhet arbetar man med import och export av gods från tredje land. Godset ska anmälas vid gränsen så att rätt tull och andra avgifter kan tas ut. På övergripande nivå kan processen grupperas i tre delar: klarering av varor och transporter, efterarbete/backoffice, samt klareringsarbete längs Norgegränsen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som kommer in från land utanför EU eller lämnar Sverige. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna. Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system.
Arbetet kan innebära en del expeditionsarbete där du kommer i kontakt med människor från olika länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Arbetet kombinerar repetitiva inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde.
Vi söker dig som har:
• avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B.
• avslutad Kvalificerad Yrkesutbildning /Yrkeshögskoleutbildning eller studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng med inriktning mot spedition, logistik ekonomi/ juridik
• svenskt körkort, klass B för personbil
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet inom spedition eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• kunskaper i ett tredje språk, utöver engelska
• erfarenhet från arbete inom myndighet inom handläggning och administration
• erfarenhet av service eller från liknande arbetsuppgifter, till exempel från kundkontakter där du fört dialog med medborgare
• erfarenhet från pedagogik och vana av att tala inför grupp.
Publiceringsdatum2012-11-14Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, resultat- och serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Utbildning och anställning
Under ditt första år som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning i Stockholm, där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer att vara förlagd på internat under ett antal veckor samt medföra resor i tjänsten. Anställningen är sex månaders provanställning som därefter övergår i tillsvidareanställningen om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.
Övrig informationTullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. Vi ser gärna sökande med annan etnisk bakgrund än svensk samt manliga sökande, eftersom en större del av medarbetarna inom Effektiv handel i dag är kvinnor. På grund av åldersstrukturen inom myndigheten ser vi gärna yngre sökanden.
Referensnummer: PER 2012-684.
Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Tullverket kommer också att begära ett utdrag från Polisens brotts- och belastningsregister.
Placeringsort: Malmö.
Tillträdesdag enligt överenskommelse.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Björn Sandström tel. 040- 661 30 15. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Jan Martinsson, tel. 070-350 09 50 och för Saco-S, Marika Stenfeldt, tel. 040-661 33 46.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 28:e november, 2012. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Arbetstider och omfattningHeltid/tillsvidare
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-11-28
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTullverket, +46 0771520520
FöretagTullverket
AdressTullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm
Jobbnummer 1391291
Observera att sista ansökningsdag har passerat.