Handläggare inom internationella socialförsäkringsfrågor
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-19
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet, kortare visstidsanställning
Har du erfarenhet av arbete inom socialförsäkringsområdet? Vill du fortsätta arbeta med intressanta, komplexa och varierande arbetsuppgifter i händelsernas centrum? I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Vi har fått extra resurser och söker nu en förstärkning till vår enhet för en kortare visstidsanställning.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat. Enhetens huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, myndighetsstyrning, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och samordning av internationella socialförsäkringsfrågor. Arbetet sker i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden. Huvudinriktning för den aktuella anställningen kommer att vara samordning av internationella, främst europeiska, socialförsäkringsfrågor. Det kan bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2025-05-19BakgrundVi söker dig som har akademisk examen inom statsvetenskap. Du har även aktuell erfarenhet av utredande arbetsuppgifter inom relevant område från en myndighet. I o m att tjänsten är en kortare visstidsanställning är det ett krav att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med frågor inom socialförsäkringsområdet kombinerad med arbete inom Regeringskansliet. Du har även kunskap om svensk statsförvaltning och god förståelse för EU:s organisation, arbetssätt och regelverk. Tjänsten ställer höga krav på din kommunikativa förmåga vilket innebär att du ska kunna kommunicera flytande på svenska och engelska, muntligt och skriftligt.
Det är meriterande med kunskap om den svenska socialförsäkringen i ett europeiskt och internationellt perspektiv, förståelse och kunskap om socialförsäkringens syften och systemets konstruktion och dess regelverk, förmåner och administration. Vidare är det meriterande med kunskap om den EU-rätt som har betydelse för socialförsäkringsområdet.
Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Du är samarbetsinriktad och initiativrik samt har gott omdöme och hög integritet. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig informationVi erbjuder en visstidsanställning upp till åtta månader, tillträde omgående.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg eller gruppchef Anette Häggström Ahrnens. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Karina Åbom-Engberg för ST och Pia Fagerström för SACO. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 juni, 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Ersättning .
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9347538