Handläggare inom förvaltningsrätt till Eskilstuna och Nyköping
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Eskilstuna,
Västerås,
Örebro,
Uppsala,
Norrköping eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 36 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Publiceringsdatum2023-01-20ArbetsuppgifterVi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt vapenlagen. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.
Vapenlag
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen. Du kommer även att hantera och besluta om omhändertagande av vapen. Skjutbanebesiktningar, vapenhandlarinspektioner och dödsboärenden hanteras också av vapenhandläggare. Detta kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha gott omdöme. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna uppgifter och ansökningar och att fatta och skriva beslut.
Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
Det är meriterande om du har:
• minst 1 års yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom det som arbetsgivaren bedömer som relevant lagstiftning, exempelvis förvaltningslagen
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort (manuellt)
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Har en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Tjänsteresor inom polisområdets orter kan förekomma. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Flextid
Arbetsort: Eskilstuna och Nyköping
Funktion: Handläggare Förvaltningsrätt
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 3 februari 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudande Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-02-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C122001/2023".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Kontakt HR-konsult
Ylva Gamrell
ylva.gamrell@polisen.se Jobbnummer 7365169
Observera att sista ansökningsdag har passerat.