Handläggare förvaltningsärenden till RA Bergslagen

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Falun, Gävle, Västerås, Uppsala, Eskilstuna eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. Polisregion Bergslagen består av polisområdena Dalarna, Värmland och Örebro län.

Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Till Rättsavdelningen Förvaltningsrätt 1 Bergslagen söker vi nu Handläggare Förvaltningsärenden med huvudsakligt uppdrag att handlägga ärenden enligt djurskyddslagen. Stationeringsort Falun.

Publiceringsdatum
2015-11-16

Arbetsuppgifter
Handläggarens huvudsakliga uppdrag är att besluta i ärenden enligt djurskyddslagen och lagen om tillsyn över hundar och katter. Göra juridiska bedömningar samt administrera inkomna ärenden inom det förvaltningsrättsliga området. Arbetet innebär mycket kontakter med länsstyrelser, medborgare och företagare.
Hantering av överklagningar och ärenden som processas i domstol kan också förekomma.
Dessutom ingår att handlägga ärenden som rör stängsling av gruvhål, besiktning av motorbanor och skjutbanor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

Relevant högskoleutbildning inom området juridik eller polisutbildning.

Erfarenhet av att administrera, handlägga och besluta i ärenden inom offentlig förvaltning.

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av att hantera djur
Erfarenhet av att arbeta i polisiära system

PERSONLIGA EGENSKAPER

I rekryteringsarbetet kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

De förmågor som vi främst efterfrågar är följande:

God förmåga att hantera psykisk påfrestning
God förmåga till problemlösning
Förmåga att hantera människor som befinner sig i för dem stressande situationer eller kris.

Förutom ovanstående, även god förmåga att skapa förtroendefulla relationer både externt och internt. Ha ett strukturerat arbetssätt med prioritering på rätt saker, god förmåga att arbeta självständigt och i grupp. Förmåga att vara drivande och kunna arbeta även under hög arbetsbelastning. Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.

ÖVRIGT
Vi erbjuder

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.

Mer om anställningen

Anställningen är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning. I huvudsak tillämpas flextid, men alternativet kan vara förtroendearbetstid med enskild överenskommelse. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Så ansöker du
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-29
Ange följande referens när du ansöker: C3723/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jessica Ölvestad, Chef Rättsavdelningen Bergslagen 010-567 05 50

Facklig kontakt
Anna Owens, SACO, tfn 076-767 44 70; Sofia Ask,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2530785

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: