Förvaltningsledare, inriktning mot verksamhetsnära systemförvalt
Transportstyrelsen / Datajobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro,
Nora,
Askersund,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Skatte- och avgiftsavdelningen arbetar med att ta in skatter och avgifter. Vi arbetar också med ursprungskontroll av fordon. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållande, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har 270 medarbetare.
Vid skatte- och avgiftsenheten är vi ca 30 anställda och ansvarar för verksamhetsutveckling, betalningsuppföljning och verksamhetsnära förvaltning av skatte- och avgiftssystemen inom Transportstyrelsen.
Vi har en hög utvecklingstakt och deltar i ett antal projekt som till stor del är styrda av författningsförändringar. I förvaltningen arbetar vi enligt PM3:s förvaltningsmodell och håller på att införa RUP som systemutvecklingsmodell. Vi samverkar med andra myndigheter och intressenter som på olika sätt är beroende av vägtrafikregistret eller del av våra betalflöden. För att säkra driften av våra it-lösningar tillämpar vi även valda delar av ITIL.
Till skatte och avgiftsenheten och förvaltningssektionen i Örebro söker vi en verksamhetsnära förvaltningsledare för förvaltningsobjektet Trängselskatt.
Dina arbetsuppgifter
• prioritera och leda det dagliga operativa arbetet
• genom ditt team förvalta, utveckla nya och befintliga krav och användningsfall både funktionella och icke funktionella
• säkerställa att leveranserna är testade inför produktionssättning
• samordna arbetet med it-förvaltningsledaren
• incidenthanteringen i objektet
• upprätta årlig förvaltningsplan och budget
• rapportera månatligen med skriftliga rapporter till chef, styrgrupp och intressenter
• föredraga och rapportera i styrgruppsmöten
• leda team möten och förvaltningsobjektsmöten
• ansvara för att informera intressenter vid störningar i systemen som påverkar verksamheten
• samordna med test och kvalitetsansvarig på sektionen
• kontaktyta mot interna och externa intressenter som användare av systemen
• förbereda konsekvensanalyser, grundorsaksanalyser och beslutsunderlag.
Ditt team består av systemförvaltare som innehar roller som kravanalytiker och testare.
Du deltar och samverkar i projekt, utredningar och förstudier. Du samverkar internt inom Transportstyrelsen, men även med andra myndigheter och externa intressenter.
Publiceringsdatum2013-03-16BakgrundDu ska ha akademisk examen, inom systemvetenskap gärna med ekonomisk inriktning, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Meriterande är om du har erfarenhet av skatte- eller avgiftssystem inom staten och om du har dokumenterad erfarenhet av krav eller testarbete inom systemförvaltning. Det är även meriterande om du har kunskap om RUP eller annan agil systemutvecklingsmetod samt ITIL. Därutöver ska du ha erfarenhet som projektledare eller teamledande roll i projekt eller annan erfarenhet av ledande roll.
Det är viktigt att du har god förståelse av krav- och testarbete och förmågan att kunna beskriva och analysera verksamheter ur helhetsperspektiv och processinriktat. Det är viktigt att du har god förståelse av verksamhetens behov och förmåga att föra dialog med verksamheten.
Som person är du positiv, social, driven, kompromissvillig, analytisk och tycker om att arbeta i team. Du kan göra prioriteringar, fatta beslut och ta ansvar för dessa. Du är också utåtriktad, kommunikativ och pedagogisk samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska tycka om att arbeta med människor och kunna stödja individerna i ditt team. Vi lägger stor vikt vid dessa personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning.
Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Vill du veta mer?
Upplysningar om tjänsten lämnas av sektionschef
Malin Eriksson 010-49 56261
e-post:
malin.eriksson@transportstyrelsen.seFackliga företrädare är:
Annette Asplund, ST, 010-49 57201,
e-post:
annette.asplund@transportstyrelsen.seBo Törnqvist, SACO, 010-49 56281.
e-post:
bo.tornqvist@transportstyrelsen.seDin ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2013-04-07 via vår webbplats. När du ansöker kan det ingå att besvara urvalsfrågor. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagTransportstyrelsen
AdressTransportstyrelsen
60173 Norrköping
Jobbnummer 1495806
Observera att sista ansökningsdag har passerat.